RAI Vereniging en Bovag verwachten dat in 2022 het aantal registraties van nieuwe personenauto’s uitkomt op circa 390.000 stuks. Door nieuwe keuzes van onder andere leasemaatschappijen is het maar de vraag of we ooit weer naar het oude niveau komen van 500.000 auto’s. Bovendien daalde het aantal gereden kilometers in 2020 met 16,6 procent ten opzichte van 2019. En dan heb je als ondernemer ook nog eens te maken met een onvoorspelbaar coronabeleid. Als schadeherstelbedrijven de laatste tijd één ding hebben geleerd dan is het wel meebewegen met de markt, en vooral met besluiten die in Den Haag worden genomen. Zodra er weer een dringend advies wordt aangekondigd om thuis te werken of, zoals nu, een avondlockdown dan daalt het aantal gereden kilometers abrupt. En dat heeft gevolgen voor de schadewerkplaatsen. “Het feit dat er nu na vijf uur veel minder gereden wordt gaat effect op het werk hebben, alleen zie je dat effect pas later. En dan is er ook nog de kans dat het een complete lockdown wordt. Die heeft er vorig jaar al flink in gehakt. Het zijn onzekere tijden, maar dat geldt natuurlijk voor veel sectoren,” constateert Focwa-directeur Femke Teeling.

Rem op groei

Kan je hier als schadebedrijf op de een of andere manier op inspelen? Het antwoord luidt: nee. Toch zijn er ook zeker lichtpuntjes ziet Teeling. “We zagen de laatste tijd het werk echt weer aantrekken, zeker bij de bedrijven die recreatievoertuigen repareren, zoals campers en caravans, zat het werk in de lift. Zij hadden vorig jaar echt een slecht jaar, maar dit jaar gingen mensen toch weer op vakantie. Er is nog geen sprake van volledig herstel maar de groei zat er wel weer in. Hetzelfde geldt voor de autoschades dit jaar: niet op het oude niveau maar wel weer groei.” Die groei komt dan onder andere vanuit de private lease. Waar zakelijke rijders nu vooral aan het Zoomen zijn is de particuliere leaserijder nog volop onderweg naar familie, vrienden en andere uitjes. En dat leidt tot een groeiend aantal schadegevallen en omzet in de werkplaats. Die omzet had nog groter kunnen zijn, schat Teeling in, als schadebedrijven niet ook last hadden van personeelstekort, personeel dat zelf ziek thuis zit vanwege corona, of in quarantaine moet omdat bij een familielid corona is geconstateerd. En dan is er nog het onderdelentekort waar ook de schadebranche mee te kampen heeft. “Hierdoor zit de rem er nog wel op.”

(tekst loopt door onder de foto)

Focwa-directeur Femke Teeling: “Je hebt volume nodig en een ander type bedrijf om ook die complexe schadereparaties uit te kunnen voeren.”

Schaalvergroting

Als we kijken naar de situatie post-corona, met structureel minder nieuwe auto’s op de weg en voortschrijdende technologische ontwikkelingen, hoe gaat de branche hier dan mee om? In de retail is schaalvergroting de trend, iedereen is het erover eens dat er te veel dealerbedrijven zijn en dat dat aantal flink moet dalen voor een gezonde sector. Geldt dat ook voor de schadeherstelsector? “Ja, het aantal schadebedrijven zal dalen en de bedrijven die overblijven worden groter. Hoe zit dat? De verwachting is dat er in de toekomst minder schades gereden worden. Tegelijkertijd is het schadeherstelwerk veel complexer geworden. Naast plaatwerk en spuiten is er namelijk een dimensie aan toegevoegd in de vorm van reparatie van rij-assistentiesystemen (ADAS). Schadebedrijven gaan hierdoor meer samenwerken en er zijn zeker ook meer overnames. Een zelfstandig, klein schadebedrijf dat alle schadereparaties zelf kan uitvoeren bestaat straks niet meer. Je hebt volume nodig en een ander type bedrijf om ook die complexe schadereparaties uit te kunnen voeren.” De vraag naar geschoold personeel zal door die schaalvergroting overigens niet minder worden verwacht Teeling. Verre van dat zelfs. Er is momenteel zelfs een personeelstekort, en wel op twee fronten. “Er zijn in eerste instantie simpelweg te weinig schadeherstellers. Daarnaast is er vooral een tekort aan personeel dat opgeleid is in schadeherstel van jongere voertuigen met complexere ADAS systemen.”

ADAS

Over ADAS gesproken, de verwachting is dat dit inderdaad gaat leiden tot minder schades. Maar: veel bestuurders schakelen de systemen uit omdat ze de waarschuwingen tijdens het rijden als irritant ervaren. En ook al staan ze aan, voorkomen ze dan ook echt aanrijdingen? In hoeverre merken de bij Focwa-aangesloten schadebedrijven hier iets van? “Veel schades worden gereden bij het parkeren of in de bebouwde kom. Zeker in de bebouwde kom doen rij-assistentiesystemen niet zo veel, en bij het parkeren negeren veel bestuurders de waarschuwingssignalen. Het systeem grijpt echter niet in waardoor je alsnog een paaltje kan raken. ADAS heeft de meeste toegevoegde waarde op de snelweg, maar wanneer het daar fout gaat is een auto vaak meteen total loss.”

Koffiedik

De Focwa-directeur constateert dat 2021 al met al ‘echt wel beter was’ dan 2020. In haar glazen bol kijkend verwacht Teeling dat met de hoge vaccinatiegraad in Nederland, ingrijpende lockdowns, inclusief het sluiten van onderwijsinstellingen en een avondklok, niet meer terugkomen. “Als er nu geen extreme maatregelen meer komen gaan de schadebedrijven het wel redden, je ziet namelijk ook dat ze bijna geen gebruik meer maken van steunmaatregelen. Maar het blijft koffiedik kijken.”

Bestelauto’s

Minder kilometers betekent minder schades, maar hoe zit dat met de bestelautomarkt. Is er vanuit Focwa bijzondere aandacht voor deze sector? Femke Teeling: “Het hangt van het type voertuig en de eigenaar af, maar wij zien dat veel schades aan bestelauto’s niet worden gerepareerd. De voertuigen lopen gewoon gewoon mee in het reguliere werkplaatsaanbod. Wel constateren we dat schadereparaties aan bestelauto’s ook complexer worden, net zoals bij de personenauto’s.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding