Aan het woord is directeur Nico Stolk, die vervolgt: “Voorbereiding is daarbij een belangrijk onderdeel. Maar ook het checken van de juiste fabrieksinformatie, het maken van een reparatieplan met de juiste kennis en kunde. De ingebouwde controlepunten gedurende het hele proces, zorgen ervoor dat we een compleet digitaal dossier opbouwen en vastleggen. We willen met de introductie van het nieuwe digitale afsprakenplatform, de klantreis digitaliseren. De klant kan straks eenvoudig zijn of haar schade melden via dit platform en direct een afspraak maken in de agenda van de betreffende hersteller. In dat proces verzamelen we vooraf al zoveel praktische informatie, onder andere door foto’s te maken van de schade. Hierdoor is meestal een intake afspraak op de vestiging niet meer nodig is.”

Duurzaamheid

Deze ontwikkeling bij ABS Autoherstel raakt meerdere doelstellingen voor 2022, waaronder duurzaamheid, dat hoog op de agenda staan. Nico Stolk: “Je kunt je voorstellen dat, met de tussenkomst van dit digitale platform, er veel minder verkeersbewegingen nodig zijn naar de vestiging. Een intake op locatie wordt namelijk in veel gevallen overbodig. Dat zorgt ook voor minder drukte op de vestiging en bij de front office-medewerkers. Ook willen we graag met onze opdrachtgevers in gesprek over alternatieven voor de auto’s als vervangend vervoer. Het doel is om de CO2 footprint van onze vestigingen te verlagen.”

Netwerkontwikkeling

Een ander belangrijk aspect in de procesvorming bij ABS Autoherstel is de netwerkontwikkeling. “Hoe halen we het maximale uit onze capaciteit en zetten we onze kennis, kunde en specialisatie zo effectief mogelijk in? Door vroeg in het proces al de juiste vragen te stellen, zijn we in staat om de betreffende schade op de juiste plek terecht te laten komen. Zeker als er bepaalde specialisatie nodig is voor de reparatie, een schadereparatie is tegenwoordig een complexe klus”, vertelt Stolk. “Verder speelt de beschikbaarheid op de vestigingen een belangrijke rol. De klant kan altijd kiezen voor de dichtstbijzijnde locatie, maar soms is daar een langere wachttijd. Dan is het interessanter om een paar kilometer verderop te kijken, naar een locatie waar de klant sneller terecht kan. Een optimaal functionerend netwerk is continu in ontwikkeling. Met de digitale afsprakenmodule hebben we meer regie op de sturing en komt dat de productiviteit ten goede. We werken dan efficiënter en we kunnen ons netwerk nog beter doorontwikkelen op basis van deskundigheid en potentieel.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg