De filosofie achter deze innovatie is de beslissing om schadebedrijven nog uitgebreider te helpen bij efficiënt en kwalitatief goed herstellen van schades. Geevers Technical Solutions omvat in de eerste fase twee nieuwe diensten: technische informatie én diagnosesupport op OEM-niveau. “Schadeherstel dient conform de richtlijnen van de autofabrikant plaats te vinden. Dat is gemakkelijk gezegd, maar met de snelle ontwikkelingen in techniek en onderlinge verschillen per fabrikant, is het voor een individueel schadebedrijf erg lastig om de juiste technische informatie te vinden.” Iedere fabrikant of merk houdt er zijn eigen systeem en systematiek op na. “Daarnaast heb je ook nog vaak te maken met informatie in een vreemde taal”, legt Peter Hessels uit, commercieel directeur bij Geevers Auto Parts.

Technische informatie

Zonder de juiste technische informatie gaat repareren mogelijk langzamer, is het risico op een onjuiste calculatie aanwezig en is het de vraag of de auto veilig hersteld wordt. Ook omdat de schadehersteller steeds meer te maken krijgt met complexe technieken. “Denk aan verschillende soorten staal, kunststof, aluminium die worden toegepast. In combinatie met verschillende montagetechnieken zoals lassen, lijmen, klinken enz. De juiste kennis is dus essentieel om goed en veilig te repareren.” Geevers maakt relevante informatie nu beschikbaar via een online platform. Na een specifieke vraag, zoals ‘Wat zijn de snijlijnen van de rechter dorpel van een Volkswagen Touran uit 2016?’, wordt op basis van het chassisnummer binnen een uur de technische informatie beschikbaar gesteld. “Zoeken is dus niet langer nodig en de documentatie wordt aangeleverd in je eigen taal.”

Diagnoseservice op afstand

Daarnaast heeft Geevers een diagnoseservice op afstand ingevoerd. Met een moderne module worden diagnoses gesteld en support gegeven bij het oplossen van problemen door onder meer programmeren of coderen. “Aangezien we de beschikking hebben over de OEM-software voor 35 merken, wordt er in veel gevallen een oplossing geboden.” Britt Janssen, marketing manager bij Geevers Auto Parts: “Bij auto’s van na 2008 is het zelfoplossend vermogen van de schadehersteller met onze remote helpdesk meer dan 90 procent. De effectiviteit wordt nog eens met 5 procent verhoogd, omdat bij lastige gevallen een specialist ter plaatse ingezet kan worden.”

35 merken

De Geevers Diagnose Tool maakt contact met het voertuig via de OBD-poort en de technisch specialisten kunnen vervolgens via een interface meekijken. Met de nieuwe tool is uitlezen, problemen oplossen, coderen en inleren mogelijk voor 35 merken. Dit alles op basis van OEM-hardware en -software én inclusief originele (OEM) diagnoserapporten. “Lukt het je niet om zelf de storing op te lossen, dan kunnen specialisten op afstand worden ingeschakeld. Zo kun je alsnog foutcodes wissen en onderdelen inleren zonder dat de dealer ingeschakeld hoeft te worden.” Dit heeft vele voordelen: het scheelt tijd omdat het voertuig niet hoeft te worden vervoerd, je bent niet afhankelijk van de planning van een dealer en er worden kosten bespaard. “Geevers rekent per interventie een ticketprijs. Het schadebedrijf ontvangt daarvoor gewoon een factuur en kan deze vervolgens doorbelasten naar haar klant.” Lukt het niet om een oplossing te bieden voor het probleem, dan worden er ook geen kosten in rekening gebracht.

Aansprakelijkheid

Nog een belangrijke reden om zorgvuldig met dit proces om te gaan, is het risico op aansprakelijkheid voor schadebedrijven. “Regelmatig is bij binnenkomst van de auto in de werkplaats al sprake van foutcodes in het systeem. Om achteraf discussies en problemen te voorkomen is het belangrijk om een 0-meting te doen zodra het voertuig binnenkomt”, benadrukt Peter Hessels. “Struisvogelen kan je duur komen te staan bij discussies over eventuele reeds aanwezige foutcodes voordat de reparatie is uitgevoerd. Hetzelfde geldt nadat de reparatie is verricht; ook dan is het zaak om je ervan te verzekeren dat de auto zonder problemen weer de weg op gaat.”

ADAS

Voor het tweede of derde kwartaal in 2022 staat alvast een verdere uitbreiding van Geevers Technical Solutions gepland. Het betreft activiteiten rondom ADAS-systemen en alles wat hierbij komt kijken. “We zijn bezig om een netwerk op te zetten met schadeherstellers die voorop lopen op het gebied van ADAS. Deze bedrijven zijn in staat collega-bedrijven te helpen als ze tegen problemen aanlopen.” Ook zal Geevers in de loop van volgend jaar een reeks trainingen en opleidingen beschikbaar maken op het gebied van ADAS, montagetechnieken etc. “We zijn inmiddels niet alleen een onderdelenleverancier, maar ook technisch kennispartner. Tegenwoordig is dit niet meer los van elkaar te zien. Onderdelen en reparatiekennis hebben een sterke wisselwerking. Door schadeherstellers technische ondersteuning te bieden, in alle opzichten, verbreden we ons partnership naar onze klanten”, besluit de marketing manager.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg