Directeur Erik Brok van Mercedes Nederland nam de prijs in ontvangst. Hij toonde zich verheugd over het positieve oordeel van de jury ten aanzien van de kilometerkostprijs. "Daar hebben we het laatste jaar hard aan gewerkt." Overigens zal zijn organisatie "blijven rekenen en calculeren, ook ten aanzien van duurzame mobiliteit en milieu."

 

De Bestelauto van het Jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en de functionaliteit de belangrijkste zijn. Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de bestelauto is en blijft een uiterst complex geheel van prijs, betrouwbaarheid, functionaliteit, serviceniveau en restwaarde, hoewel vormgeving en imago in toenemende mate een rol gaat spelen. Het verwerven van een toppositie in de wereld van de lichte bedrijfswagens is een proces van jaren. Het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om niet aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en berijder.


De deskundige jury bestaat uit vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, Terberg, ARM), uit vertegenwoordigers van grote fleetowners (KAV Autoverhuur en Heijmans) en uit bedrijfsautojournalisten. De Bestelauto van het Jaar en de Zakenauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.

 

Meer over het Driving Business Event en de verkiezing.