Ford en Mazda hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe pick-up weer innig samengewerkt. Beide auto’s staan op een ‘wereldwijd compact pick-upplatform’, zoals Ford het noemt. Mazda Motor Nederland zegt dat de concurrentie voor hun pick-up, de BT-50, in Nederland te zwaar is. Dat is een situatie die eveneens geldt voor andere mogelijke bedrijfsauto’s die Mazda zou kunnen voeren. Over naar Ford dus, dat met de nieuwe Ranger letterlijk een wereldauto in huis heeft, die in meer dan honderdtachtig landen op vijf continenten aan het werk gaat. Er zijn veel verschillende uitvoeringen op komst, met zowel twee- als vierwielaandrijving. Welke Ford Nederland daarvan gaat voeren, is nog niet bekend en de prijzen evenmin.

Uiterlijk en techniek zijn ingrijpend vernieuwd. Voor het interieur zeggen de ontwerpers dat ze zich onder meer hebben laten inspireren door het elektrische gereedschap van het merk DeWalt. Wie zegt dat pick-ups rijdende stukken gereedschap zijn, krijgt hierdoor van Ford een beetje gelijk. Er zijn twee dieselmotoren aangekondigd; een 2.2 van 150 pk/375 Nm en een 3.2 van 200 pk/470 Nm. De 4×4-modellen krijgen een elektronisch gestuurde versnellingsbak. De Ranger treft veel concurrentie op zijn pad in een zeer beperkte markt. Nissan is vanouds sterk aanwezig met de Navara en van Volkswagen is de nieuwe Amarok onderweg.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding