Van een echt herstel is nog geen sprake, zo stellen de onderzoekers. Voor dit jaar voorspellen zij dat er eerst nog een dieptepunt zal worden bereikt, waarna de afzet van trucks en trailers in 2011 weer zal gaan groeien. De verwachting is dat het om een groei gaat van respectievelijk 19 en 25 procent tot elfduizend en achtduizend eenheden. ‘Vervangingsbehoefte en drang (en noodzaak) tot technische vernieuwing zorgen ervoor dat de afzet in 2012 een stap verder vooruit kan zetten. Maar gemiddeld geachte afzetniveaus worden voorlopig niet bereikt’, stelt ING.

Aangezien de meeste trucks tussen vijf en zeven jaar na registratie worden vervangen worden, gaat de afzetpiek van de jaren 2006 en 2008 vanaf 2011-2012 voor extra vervangingsinvesteringen zorgen. Mogelijk zullen deze ‘tranches’ niet geheel worden vervangen, maar niettemin kan dit, ook gezien de voortschrijdende techniek, toch voor een impuls van tweeduizend trucks op jaarbasis zorgen.  

Het jaar 2009 zal door veel fabrikanten, importeurs en dealers worden herinnerd als het zwaarste jaar in de geschiedenis. Het aantal truckregistraties viel met ruim 35 procent terug. Dat de terugslag vorig jaar relatief nog meeviel, was vooral te danken aan de uitloop van eerder geplaatste orders. Als gevolg van een langere levertijd zijn deze nieuwe trucks in de eerste maanden van 2009 nog uitgeleverd en in de registratiecijfers terecht gekomen. Zonder dit naijleffect zou de daling nog minstens tien procent hoger zijn uitgevallen.