De vooruitgang zit bij de kleine bestelauto’s. De Citroën Nemo en de Fiat Fiorino voeren de toptien van de kleine bestelauto’s aan met een uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer. Dat komt overeen met een verbruik van 1 liter op 24 kilometer. Natuur & Milieu en de ANWB vinden het belangrijk dat bestelauto’s steeds zuiniger worden. Door het grote verschil in brandstofverbruik is het voor ondernemers financieel zeer interessant om geen grotere en zwaardere auto aan te schaffen dan noodzakelijk. Zelfs bij de toptien kleine bestelauto’s ligt het brandstofverbruik van de nummer tien zo’n veertig procent hoger dan dat van de nummer een. Bij de bestelbusjes en grote bestelwagens is minder verandering te zien, hoewel een aantal fabrikanten aangeeft dit jaar met een zuiniger versie op de markt te komen. Bij de bestelbusjes is Fiat Scudo de zuinigste met een uitstoot van 181 gram CO2 per km. Bij de grote bestelwagens is dat de Mercedes Sprinter met een uitstoot van 208 gram CO2 . Dit komt overeen met een verbruik van bijna zeven en acht liter diesel per honderd kilometer.

Natuur & Milieu en ANWB vinden dat de informatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot van bestelbusjes en grote bestelwagens nog steeds moeilijk terug te vinden is. Daarom pleiten de organisaties ervoor dat fabrikanten deze informatie beter toegankelijk maken ten behoeve van de klanten.

 

De toptien is hier te vinden