Een ingrijpend aangepaste Renault 4 F4 uit 1983, ofwel de Fourgonnette zoals de besteluitvoering wordt genoemd, is uitverkoren om de eer van het succesvolle ‘Viertje’ hoog te houden met een bijzondere recordpoging. Het initiatief is genomen door een groepje avonturiers, dat zich ‘Les Triplettes de Bonneville’ noemt. Namens de Renault Group werden specialisten van de afdeling Renault Classic voor assistentie afgevaardigd en gaf Renault Sport Technologies adviezen over dit hogesnelheidsproject.
Renault Classic hielp onder meer bij de harttransplantatie die de auto onderging, door de motor van een Renault 5 Turbo uit de fabriekscollectie beschikbaar te stellen. Het gaat niet om zomaar een 5 Turbo, maar de auto waarmee Jean Ragnotti in 1983 deelnam aan het Franse kampioenschap. Het vermogen van de kleine viercilinder ligt op 290 pk. De Fourgonnette werd daarnaast voorzien van een special geconstrueerde versnellingsbak en een drastisch verlaagd en verstijfd onderstel, een rolkooi en grotere remmen. De auto weegt slechts 720 kilo.

Tijdens de Speed Week komen sinds 1949 jaarlijks zo’n vijfhonderd snelheidsjagers bij elkaar om op de bodem van het dan drooggevallen zoutmeer te onderzoeken welke snelheden hun bolides kunnen bereiken. De locatie biedt genoeg ruimte, maar de omstandigheden zijn verre van ideaal. Overdag worden er gewoonlijk temperaturen van 45 graden gemeten, terwijl de hoge ligging van de zoutvlakte (op 1200 meter) duidt op ijle lucht, die motoren slechter laat presteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding