In Europa was het marktaandeel van de Hilux vorig jaar 25 procent, aldus Toyota, dat hun werkpaard daarom marktleider noemt. De teller wees eind 2010 een kleine 22.000 stuks aan. Het opgefriste model biedt vooral meer comfort, waardoor Toyota het model geschikter acht als vrijetijdsvoertuig. Het interieur is voorzien van een ander dashboard en instrumentarium, met het oog op meer binnenruimte of in elk geval een groter ruimtelijk effect, zoals dat heet. Nieuw is een 6,1 inch aanraakscherm als onderdeel van een multimediasysteem. Aan de buitenkant is ook gedacht, want het design van het gehele front van de auto is aangepast.

De Hilux wordt geproduceerd in een flink aantal uitvoeringen, met de keuze uit twee- en vierwielaandrijving en cabines in drie formaten: Single, Extra en Double Cab. De kracht komt van een 2.5 of 3.0 dieselmotor en er is keuze uit een handgeschakelde en een automatische transmissie. Door de toepassing van een variabele turbo is de 2.5 diesel in de 2WD-uitvoeringen krachtiger geworden en levert voortaan 144 pk en 343 Nm. Het verbruik is verlaagd, zo belooft de fabrikant, en wel met en hele liter per honderd kilometer. En dat scheelt weer 26 gram CO2 (nu 193 gr). Beide motoren voldoen aan de Euro5-norm. Nieuw is verder dat de 2WD-versies het meer robuuste onderstel krijgen van de 4WD-uitvoeringen. De Hilux wordt gebouwd in Thailand en in Zuid-Afrika en wordt geleverd in 135 landen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding