De ‘HY’ is niets om je als merk voor te schamen en daarom is deze concept car best een aardig eerbetoon. Toch zijn er behalve het naar voren stekende snuitje en de destijds veel gebruikte grijstinten weinig concrete verwijzingen naar het typerende Franse busje. Ja, toch: de naam, want het model werd in de volksmond TUB genoemd (Traction Utilitaire Basse), wat in feite de naam was van een nog oudere bestelwagen van het merk. En dat ‘HY’ is niet eens de juiste benaming van de multifunctionele bestelauto; het was maar een van de uitvoeringen waarin Type H leverbaar was. En om nog verder terug in de tijd te gaan: het geribbelde profiel zou zijn afgekeken van de Duitse Junkers vliegtuigen uit de jaren dertig. De ribbels gaven het plaatwerk extra stevigheid, terwijl het gemakkelijk te produceren was. De H-serie bleef tot 1981 in productie; gedurende 34 jaar zijn er bijna een half miljoen van gemaakt.

Volgens Citroën is de Tubik een reiswagen voor negen personen. "Een cocon in loungesfeer, geheel gericht op comfort en een plezierige reis. (…) Met de veranderingen die samenlevingen ondergaan, zijn het ook gezinnen die veranderen: sociologen spreken in dit verband over de totstandkoming van ‘affectieve groepen’ van samengestelde gezinnen of vriendengroepen. Die zogenaamde affectieve groepen beperken zich in omvang niet tot vier of vijf personen en zij hebben behoefte gezamenlijk te reizen zonder hun bagage thuis te moeten laten."

De volledig hybride aandrijflijn heeft een dieselmotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die de achterwielen voor zijn rekening neemt. Goed voor adepten van het merk is dat er hydractive vering is gemonteerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding