De pick-up is als autosoort maar weinig gevraagd in Nederland, op de terreinwaardige, vaak Japanse modellen van Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat na. Kenmerk van de Fiat Strada is dat het een veel kleinere en lichter uitgevoerde auto is dan bijvoorbeeld een Nissan Navara of Ford Ranger. De aandrijving is alleen op de voorwielen, zodat het karakter en gebruiksdoel van de auto heel anders zijn dan van de genoemde 4×4-modellen. Het kentekengewicht spreekt boekdelen: een Strada weegt iets meer dan 1.200 kilogram, een Volkswagen Amarok al gauw meer dan 1.800 kilogram.

Voor 2012 staat de Strada in de startblokken met een actuele versie van de bekende 1.3 MultiJet dieselmotor, die 10 pk aan vermogen heeft gewonnen (nu 95 pk). Er is keuze uit een normale en een iets vergrote cabine, die beide aan twee personen plaats bieden, en drie luxe-gradaties: Working, Trekking en Adventure. Laatstgenoemde is voorbereid op licht terreinwerk, gezien zijn speciale ‘Mixed Use’ banden en een elektronisch geregeld differentieel-lock. De Strada heeft een laadvermogen van maximaal 705 kilogram. Concurrentie kan de Fiat vooral verwachten van de Dacia Logan Pick-up, die als 1.5 dCi (75 pk) niet alleen flink goedkoper is (vanaf 9.490 euro), maar ook een groter laadvermogen (800 kg) in de strijd gooit.