Ford doet dik met Amerikaanse Transit

Waar Europa rondrijdt met zuinige diesel-bestelauto’s, lepelt Ford USA een moddervette 3,5 liter biturbo-V6 in de nieuwe Transit bestelwagen die daar in 2013 op de markt komt. En dat is minder vreemd dan het lijkt.

In de Verenigde Staten neemt de Transit de plek in van de oude, vertrouwde E-Series bestelwagen. Een zware, traditionele jongen met een knaap van een benzinemotor aan boord. Om de pijn van het verdwijnen van dit model te verzachten, geeft Ford de Amerikaanse klant geen knorrende, voorwielaangedreven diesel, maar een zoetgevooisde benzinemotor die, naar lokale maatstaven, als fuel-efficient  te boek staat en de achterwielen aandrijft. Want zie wat de woordvoerders over de Transit zeggen: hij kan alles wat de E-Series kon, maar dan tegen lagere kosten vanwege de motor die 25 procent zuiniger is en de auto zelf die 130 kilogram minder weegt.

De potente V6-motor is geen nieuwkomer bij Ford, aangezien hij al een tijd de nog altijd immens populaire F-150 pick-up aandrijft. In 2013 denkt Ford anderhalf miljoen van deze motoren te gaan bouwen, allemaal bedoeld voor de bedrijfsvoertuigen van het merk. Het blok is voorzien van directe inspuiting en twee turbo’s. De Transit maakt dezer dagen zijn debuut als concept car op de Salon van Genève. Het is de bedoeling dat het model, anders dan de huidige, Europese Transit, over de hele wereld verkocht gaat worden. De productie van de Amerikaanse versie vindt lokaal plaats. Ford investeert 1,1 miljard dollar in de Kansas City Assembly Plant voor de productie van de Transit. Ook de F-150 komt uit deze fabriek.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ford doet dik met Amerikaanse Transit - Automobielmanagement.nl

Ford doet dik met Amerikaanse Transit

Waar Europa rondrijdt met zuinige diesel-bestelauto’s, lepelt Ford USA een moddervette 3,5 liter biturbo-V6 in de nieuwe Transit bestelwagen die daar in 2013 op de markt komt. En dat is minder vreemd dan het lijkt.

In de Verenigde Staten neemt de Transit de plek in van de oude, vertrouwde E-Series bestelwagen. Een zware, traditionele jongen met een knaap van een benzinemotor aan boord. Om de pijn van het verdwijnen van dit model te verzachten, geeft Ford de Amerikaanse klant geen knorrende, voorwielaangedreven diesel, maar een zoetgevooisde benzinemotor die, naar lokale maatstaven, als fuel-efficient  te boek staat en de achterwielen aandrijft. Want zie wat de woordvoerders over de Transit zeggen: hij kan alles wat de E-Series kon, maar dan tegen lagere kosten vanwege de motor die 25 procent zuiniger is en de auto zelf die 130 kilogram minder weegt.

De potente V6-motor is geen nieuwkomer bij Ford, aangezien hij al een tijd de nog altijd immens populaire F-150 pick-up aandrijft. In 2013 denkt Ford anderhalf miljoen van deze motoren te gaan bouwen, allemaal bedoeld voor de bedrijfsvoertuigen van het merk. Het blok is voorzien van directe inspuiting en twee turbo’s. De Transit maakt dezer dagen zijn debuut als concept car op de Salon van Genève. Het is de bedoeling dat het model, anders dan de huidige, Europese Transit, over de hele wereld verkocht gaat worden. De productie van de Amerikaanse versie vindt lokaal plaats. Ford investeert 1,1 miljard dollar in de Kansas City Assembly Plant voor de productie van de Transit. Ook de F-150 komt uit deze fabriek.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding