Citan: wereldpremière in Amsterdam

Daimler koos Amsterdam als locatie voor de wereldpremière van hun nieuwe compacte bestelauto Citan. “Tijdens uw busrit van het hotel hiernaartoe zag u live de omstandigheden waarvoor dit model is ontwikkeld”, aldus Volker Mornhinweg, de hoogste baas van Mercedes-Benz Vans. De familie is nu compleet, zegt hij. “Und dann sieht er auch noch verdammt gut aus!”

Pas in januari wist Huub Dubbelman, corporate pr-manager van Mercedes-Benz Nederland, dat ‘Stuttgart’ van zins was om de Citan op de vooravond van de BedrijfsautoRAI aan de wereldwijde vakpers te tonen. In Amsterdam dus. Bijkomende complicatie was dat de auto direct daarna weer in een gesloten vrachtauto richting de Duitse thuisbasis zou vertrekken. Zoiets vergt wat uitleg en die had Huub natuurlijk paraat: de Citan is een Duitse auto, en die willen ze bij Daimler graag op een Duitse beurs laten debuteren. En dat is de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover, die voor september op de agenda staat. Een halfjaar geduld vragen aan de naar deze compacte besteller smachtende clientèle is best een waagstuk. Aan de andere kant: het maakt hen waarschijnlijk des te nieuwsgieriger naar de nieuweling en het geeft ook wat tijd om te wennen aan het idee dat deze Mercedes onderhuids veel Renault in zich draagt. Sterker, hij wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de Kangoo. Interessant is ook een elders gehoorde analyse: introduceren na de zomervakantie geeft meer kansen op het veroveren van de felbegeerde titel International Van of the Year 2013. Da’s klare taal.

De presentatie in de Beurs van Berlage, die voor de gelegenheid haast onherkenbaar is verbouwd tot een theater waarvoor Joop van den Ende zich niet zou schamen, is subliem. Een noviteit is dat er tijdens de presentaties vragen kunnen worden gesteld door deze in te toetsen op een iPad. Da’s weer eens wat anders dan per handopsteking en wel zo efficiënt. En nee, de dure tabletten mochten niet beschouwd worden als cadeautjes. Graag weer terugleggen in de stoelzak vóór u. Volker Mornhinweg betoogt dat kleinere bestelauto’s om allerlei redenen de toekomst hebben: handig in de stad voor de pakketdiensten die onze internetbestellingen komen afleveren. En beter voorbereid op de milieuzones die in steeds meer steden tot een ban van onzuinige bestelauto’s zullen leiden.

De Citan zal qua aanschaf niet de goedkoopste bestelauto in zijn klasse worden, waarschuwt Mornhinweg, maar wel het model met de laagste TCO, de total cost of ownership. Daarbij is de ster op de neus geen marketingtruc om deze auto voor meer geld te kunnen verkopen dan een Renault, maar een waarborg voor de hoogste kwaliteit. Als het goed is moet de Citan beduidend anders sturen, veren, dempen, bewegen en aanvoelen als een Kangoo. Zelfs het dashboard is flink aangepast om in lijn te komen met de Vito en Sprinter. Voorbeeld: de lichtschakelaar is een echte Mercedes-draaiknop op het dashboard. De Citan mag daardoor misschien wel de eerste premium bestelauto in zijn segment heten. De eerste testritten gaat de pers vanaf half augustus maken in Kopenhagen.

Over de auto zelf wordt mondjesmaat informatie vrijgegeven. Drie lengteversies komen er van de bestelauto, net als bij de Kangoo, terwijl de middelste versie er ook in personenuitvoering komt (Citan Kombi). Allemaal uitsluitend te koop via de Mercedes-bedrijfsauto-organisatie. ESP is standaard, net als slechts één airbag voor de bestelauto’s. De Kombi krijgt er zes. Drie diesels komen er, met 75 tot 110 pk en een benzinemotor met 114 pk, alle met turbo. De service-interval is 40.000 kilometer. De verkoop start op 1 september.

Citan: wereldpremière in Amsterdam - Automobielmanagement.nl

Citan: wereldpremière in Amsterdam

Daimler koos Amsterdam als locatie voor de wereldpremière van hun nieuwe compacte bestelauto Citan. “Tijdens uw busrit van het hotel hiernaartoe zag u live de omstandigheden waarvoor dit model is ontwikkeld”, aldus Volker Mornhinweg, de hoogste baas van Mercedes-Benz Vans. De familie is nu compleet, zegt hij. “Und dann sieht er auch noch verdammt gut aus!”

Pas in januari wist Huub Dubbelman, corporate pr-manager van Mercedes-Benz Nederland, dat ‘Stuttgart’ van zins was om de Citan op de vooravond van de BedrijfsautoRAI aan de wereldwijde vakpers te tonen. In Amsterdam dus. Bijkomende complicatie was dat de auto direct daarna weer in een gesloten vrachtauto richting de Duitse thuisbasis zou vertrekken. Zoiets vergt wat uitleg en die had Huub natuurlijk paraat: de Citan is een Duitse auto, en die willen ze bij Daimler graag op een Duitse beurs laten debuteren. En dat is de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover, die voor september op de agenda staat. Een halfjaar geduld vragen aan de naar deze compacte besteller smachtende clientèle is best een waagstuk. Aan de andere kant: het maakt hen waarschijnlijk des te nieuwsgieriger naar de nieuweling en het geeft ook wat tijd om te wennen aan het idee dat deze Mercedes onderhuids veel Renault in zich draagt. Sterker, hij wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de Kangoo. Interessant is ook een elders gehoorde analyse: introduceren na de zomervakantie geeft meer kansen op het veroveren van de felbegeerde titel International Van of the Year 2013. Da’s klare taal.

De presentatie in de Beurs van Berlage, die voor de gelegenheid haast onherkenbaar is verbouwd tot een theater waarvoor Joop van den Ende zich niet zou schamen, is subliem. Een noviteit is dat er tijdens de presentaties vragen kunnen worden gesteld door deze in te toetsen op een iPad. Da’s weer eens wat anders dan per handopsteking en wel zo efficiënt. En nee, de dure tabletten mochten niet beschouwd worden als cadeautjes. Graag weer terugleggen in de stoelzak vóór u. Volker Mornhinweg betoogt dat kleinere bestelauto’s om allerlei redenen de toekomst hebben: handig in de stad voor de pakketdiensten die onze internetbestellingen komen afleveren. En beter voorbereid op de milieuzones die in steeds meer steden tot een ban van onzuinige bestelauto’s zullen leiden.

De Citan zal qua aanschaf niet de goedkoopste bestelauto in zijn klasse worden, waarschuwt Mornhinweg, maar wel het model met de laagste TCO, de total cost of ownership. Daarbij is de ster op de neus geen marketingtruc om deze auto voor meer geld te kunnen verkopen dan een Renault, maar een waarborg voor de hoogste kwaliteit. Als het goed is moet de Citan beduidend anders sturen, veren, dempen, bewegen en aanvoelen als een Kangoo. Zelfs het dashboard is flink aangepast om in lijn te komen met de Vito en Sprinter. Voorbeeld: de lichtschakelaar is een echte Mercedes-draaiknop op het dashboard. De Citan mag daardoor misschien wel de eerste premium bestelauto in zijn segment heten. De eerste testritten gaat de pers vanaf half augustus maken in Kopenhagen.

Over de auto zelf wordt mondjesmaat informatie vrijgegeven. Drie lengteversies komen er van de bestelauto, net als bij de Kangoo, terwijl de middelste versie er ook in personenuitvoering komt (Citan Kombi). Allemaal uitsluitend te koop via de Mercedes-bedrijfsauto-organisatie. ESP is standaard, net als slechts één airbag voor de bestelauto’s. De Kombi krijgt er zes. Drie diesels komen er, met 75 tot 110 pk en een benzinemotor met 114 pk, alle met turbo. De service-interval is 40.000 kilometer. De verkoop start op 1 september.