De 12-tons Mercedes-Benz bakwagen met 162 kW (220 PK) EEV-dieselmotor en Telligent-automaat vormt de basis voor de Atego Bluetec Hybrid. Hieraan is een 44 kW (60 PK) elektromotor met hoog voltage lithium-ion accu gekoppeld. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide krachtbronnen gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan.

Tot maximaal 60 km/h rijdt de Atego Bluetec Hybrid elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat nevenaggregaten zoals de stuurbekrachtiging en luchtcompressor voor het remsysteem worden aangedreven. De remenergie van de distributietruck die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en komt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego ter ondersteuning van de dieselmotor.

Dankzij deze efficiënte aandrijving in combinatie met een uiterst compacte accu met hoge energie-inhoud en een geoptimaliseerd motor-start/stopsysteem ligt de gemiddelde brandstofbesparing tussen de 10% en 15%. Ook de uitstoot van CO2 wordt met een evenredig percentage teruggebracht. Het hybride systeem is geheel zelfvoorzienend en gebruikt geen externe oplader van de accu.

De ingebruikname van de Atego Bluetec Hybrid vrachtwagen is, na de elektrische vrachtwagen en de vrachtwagens met het dual-fuelsyteem, een bewuste keuze van Technische Unie die past binnen de doelstelling om de CO2-uitstoot van de logistieke activiteiten binnen vijf jaar met 20% te reduceren. De Atego is een van de eerste vrachtwagens van Technische Unie die het Lean and Green logo zal dragen. Dit logo is gekoppeld aan de Lean and Green Award die Technische Unie in april 2012 heeft verkregen. Hiermee is Technische Unie de eerste groothandel die zowel voor Lean and Green als voor niveau drie van de CO2-prestatieladder gecertificeerd is.