De ProAce wijkt slechts in detail af van zijn Franse halfbroeders; Toyota noemt de grille, achterdeuren, wielen en interieur. Er is keuze uit twee lengte- en twee hoogtematen en voor de aandrijving zorgen de van Peugeot en Citroën bekende 1.6 en 2.0 dieselmotoren van 90, 128 en 163 pk. Toyota brengt het nieuwe model als Panel Van, Glass Van en Crew Cab. In de modelnaam ProAce is het gedeelte ‘Ace’ behouden gebleven; Toyota gebruikte jarenlang de namen HiAce (of Hiace) en LiteAce.

Toyota neemt de plaats in van Fiat in het samenwerkingsverband ‘Sevel Nord’. De Italianen wilden niet samen met PSA een opvolger van de Scudo ontwikkelen en bouwen. Dat Toyota de plaats van Fiat inneemt is op bestelauto-niveau misschien niet zo voor de hand liggend, maar bij de kleine personenauto’s is de samenwerking tussen PSA en Toyota al jaren zeer succesvol. De volgende generatie van de Expert, Jumpy en ProAce zal door de drie fabrikanten samen worden ontwikkeld en gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding