Beide partijen wijzen op de hoge kosten die gemoeid gaan met de ontwikkeling van zo’n model. Zo vertrouwt Opel-ingenieur Dieter Metz aan Automotive News toe dat de investeringen zouden leiden tot een (te) hoge prijs voor de koper. Zeker in het huidige negatieve economische klimaat is de kans klein dat zo’n dure elektrische Adam een veelverkocht model zou worden.

Het was Opel’s intentie de techniek te gebruiken van de Chevrolet Spark, maar desondanks is het eindproduct simpelweg te kostbaar om een succesvolle vertaalslag te kunnen maken naar grote volumes, vertelt Alfred Rieck, hoofd Marketing bij Opel.

Ook Audi maakt een pas op de plaats. Volgens het merk spelen niet alleen de kosten een negatieve rol, maar blijven ook de gewenste rijprestaties achter en het tempo waarin de batterijontwikkelaars hun producten doorontwikkelen. Overigens is er nog geen sprake van afstel maar van uitstel: in het eerste kwartaal van 2013 wil Audi nogmaals de voorwaarden in kaart brengen en aansluitend definitief beslissen over al dan niet doorgaan met de E-Tron.