De Atlas Concept is de voorbode van de nieuwe F-150, die al jaren de meest verkochte auto in de Verenigde Staten is. Ford zegt dat dit model laat zien hoe ‘de toekomst van de pick-up’ er uitziet. Dat leert ons dat werkpaarden als deze nog altijd niet voor smalle steegjes en krappe bochten zijn bestemd: de Atlas is ruim zes meter lang en 223 cm breed. Er is een nieuw hulpmiddel dat de bestuurder assisteert bij krap manoeuvreren. De 360-Degree Point-of-View Camera brengt de auto in beeld alsof je deze als bestuurder van bovenaf bekijkt. Het systeem brengt eventuele obstakels rondom de auto in beeld.

De innovatie van de Atlas Concept zit ‘m vooral in het feit dat hij ietsje minder dorstig zal zijn dan de huidige productiemodellen. Hiervoor zijn aerodynamische foefjes bedacht als een automatisch openende en sluitende grille, een variabel instelbare afdekking voor de wielen bij hogere snelheden (de ruimten tussen de spaken gaan dicht), een actieve voorspoiler en elektrische inklapbare treeplanken. Voor een lager verbruik moeten ook nieuwe EcoBoost-benzinemotoren gaan zorgen. Specificaties zijn niet opgegeven.

Bijzonder is dat het systeem waarmee personenauto’s zichzelf kunnen inparkeren bij de Ford Atlas een extra dimensie krijgt; met het nieuwe Trailer Backup Assist kan de pick-up zichzelf namelijk met aanhanger en al automatisch inparkeren.

De prestigieuze verkiezing van de North American Truck/Utility of the Year (pick-ups zijn ‘trucks’ in de VS) is in het voordeel uitgevallen van de RAM 1500, een product van Chrysler en een directe concurrent van de Ford F-150. De jury bestaat uit 49 Amerikaanse en Canadese journalisten.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding