Deze terugval past in het beeld dat ook al in het eerste kwartaal opgeld deed; in Q1 daalde de afzet met 19,1 procent. De teller na vijf maanden staat nu op 24.273 nieuwe bestelauto’s, tegenover 28.608 stuks in dezelfde periode van 2012, een daling van 15,2 procent. Volgens Aumacon is inmiddels de helft van de verwachte totaalmarkt voor 2013 verkocht; de analisten gaan uit van 50 duizend bestelauto’s voor dit jaar, 11,6 procent minder dan in 2012 – toen er nog 56.555 nieuwe bestelauto’s werden verkocht.

Marktleider Volkswagen houdt de schade beperkt tot een daling van 7,8 procent. Het marktaandeel van het merk klimt daarmee naar 29,7 procent. De nummer twee, Mercedes-Benz, heeft het moeilijker. Door een afzetterugloop van 16,1 procent verliest Mercedes-Benz ook in marktaandeel, dat nu op 14,0 procent staat. Met name Peugeot zit op het vinkentouw, het merk verliest weliswaar 8,7 procent aan volume, maar stijgt naar 10,9 marktaandeel. Citroën (nu nog zevende in de ranglijst) doet het als enige volumemerk beter dan vorig jaar. Daarnaast weten ook de minimerken Isuzu en SsangYong enkele bestelauto’s meer te verkopen dan in 2012.

 

merken Top 10: bestelautoregistraties

 

periode: januari t/m mei

   
   

2013

2012

% +/-

1

Volkswagen

7.200

7.806

-7,8%

2

Mercedes-Benz

3.390

4.040

-16,1%

3

Peugeot

2.649

2.900

-8,7%

4

Renault

2.640

3.928

-32,8%

5

Ford

2.200

2.478

-11,2%

6

Opel

2.130

2.764

-22,9%

7

Citroën

1.430

1.302

9,8%

8

Fiat

1.090

1.316

-17,2%

9

Iveco

510

650

-21,5%

10

Nissan

358

428

-16,4%

 

totale markt

24.273

28.608

-15,2%

         
 

bron: RDC; bewerking: AUMACON

 
         

Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/