Momenteel dingen op de Europese markt voor nieuwe personenauto’s zo’n driehonderd modelseries naar de gunst van de koper. Daarbij zijn varianten zoals station, coupé of cabriolet niet eens meegerekend. De ontwikkeling laat zich goed illustreren met de Duitse aanbieders: kwamen er uit hun Europese fabrieken vijf jaar geleden ‘slechts’ 68 modelseries, op dit moment zijn het er bijna honderd. In het jaar 2019 zullen het er waarschijnlijk meer dan 120 zijn.

Met hun inspanningen zijn ze de klant aan het overvoeren, meldt PWC op basis van een peiling. 54 Procent van de potentiële autokopers in Duitsland vindt dat het grote aanbod het moeilijker maakt om een beslissing te nemen. Een kwart van de mensen die aangeven binnen een jaar een nieuwe auto te gaan kopen, merkt niet eens dat het aanbod toeneemt. Ze hebben noodgedwongen een soort tunnelvisie op het aanbod ontwikkeld, stelt een deskundige van PWC in het vakblad KfZ. "Ze weten precies wat voor personenwagen ze nodig hebben c.q. betalen kunnen en vlakken de rest van het aanbod uit."