Vijftig bestelwagens per week gestolen

In het eerste half jaar van 2013 zijn 1279 lichte bedrijfswagens gestolen – tweehonderd c.q. 18,5% meer dan in 2012, blijkt uit cijfers van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Vooral Volkswagen en Mercedes zijn het meest gewild bij de autodieven. Van de 556 VW’s (2012: 481) betrof het 338 keer een Transporter of Bestel. Bij Mercedes (269 nu, 226 toen) is vooral de Vito favoriet.

De meeste bedrijfswagens worden gestolen in de regio’s Oost-Nederland en Brabant-Zeeland, maar ook in de randstad is het aantal gestolen lichte bedrijfswagens fors. De dieven blijken te beschikken over geavanceerde apparatuur om auto’s te openen en zonder enige braakschade mee te nemen. Het door de fabriek gemonteerde alarm of beveiligingssysteem blijkt vaak niet meer afdoende.

Volgens projectcoördinator ode SAVC is vaak het voertuig wel goed verzekerd, maar niet (of onvoldoende) het gereedschap of producten die erin liggen niet. Los van de economische schade is dat vaak al een schadepost van tienduizend euro of meer. "Iets wat bedrijven waar het net iets minder gaat, vaak net niet kunnen incasseren."

De stichting adviseert ondernemers onder meer om te zorgen voor extra beveiliging van de OBD-stekker (On Board Diagnose). Van deze zwakke plek maken criminelen het aanwezige alarmsysteem en de startblokkering onklaar. Andere tips staan op www.stavc.nl.

Vijftig bestelwagens per week gestolen - Automobielmanagement.nl

Vijftig bestelwagens per week gestolen

In het eerste half jaar van 2013 zijn 1279 lichte bedrijfswagens gestolen – tweehonderd c.q. 18,5% meer dan in 2012, blijkt uit cijfers van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Vooral Volkswagen en Mercedes zijn het meest gewild bij de autodieven. Van de 556 VW’s (2012: 481) betrof het 338 keer een Transporter of Bestel. Bij Mercedes (269 nu, 226 toen) is vooral de Vito favoriet.

De meeste bedrijfswagens worden gestolen in de regio’s Oost-Nederland en Brabant-Zeeland, maar ook in de randstad is het aantal gestolen lichte bedrijfswagens fors. De dieven blijken te beschikken over geavanceerde apparatuur om auto’s te openen en zonder enige braakschade mee te nemen. Het door de fabriek gemonteerde alarm of beveiligingssysteem blijkt vaak niet meer afdoende.

Volgens projectcoördinator ode SAVC is vaak het voertuig wel goed verzekerd, maar niet (of onvoldoende) het gereedschap of producten die erin liggen niet. Los van de economische schade is dat vaak al een schadepost van tienduizend euro of meer. "Iets wat bedrijven waar het net iets minder gaat, vaak net niet kunnen incasseren."

De stichting adviseert ondernemers onder meer om te zorgen voor extra beveiliging van de OBD-stekker (On Board Diagnose). Van deze zwakke plek maken criminelen het aanwezige alarmsysteem en de startblokkering onklaar. Andere tips staan op www.stavc.nl.