Een bijzonder evenement, want de Transporter wordt als sinds 1957 in Brazilië gemaakt. De laatste T2-versies zijn extra luxe Last Edition-uitvoeringen. In Nederland wordt het afscheid van de ‘Bulli’ of de ‘hippiebus’ gevierd met speciale aanbiedingen voor de huidige Transporter.

Populair

De ongekend lange productietijd van de Volkswagen Transporter T2 in Brazilië is niet toevallig: dankzij het ruimteaanbod, de relatief gunstige prijs én de betrouwbaarheid is de bus er tot op de dag van vandaag zeer populair. De T2, die in Brazilië ‘Kombi’ wordt genoemd, is bovendien zeer veelzijdig. Hij wordt ingezet als ambulance, brandweerauto, rijdend kantoor, ‘nieuwswagen’ voor tv-/radiozenders en als gezinsauto.

Succesvol sinds 1957

Sinds de productiestart van de T1 in september 1957 zijn er in de Volkswagen-fabriek in São Bernardo do Campo circa 1.560.000 Transporters gebouwd. De T2 is sinds zijn introductie in Brazilië (1975) onafgebroken de bestverkochte auto in zijn segment geweest. Uiteraard heeft de T2 in de loop der tijd diverse wijzigingen ondergaan – niet alleen uiterlijk. Oorspronkelijk had hij een luchtgekoelde 1,2-liter viercilinder boxermotor met 30 pk, later volgde een 1,5-liter boxer met 52 pk. In 1975 kwam de 1,6-liter boxermotor met 58 pk. In 1981 verscheen de T2 diesel en in 1982 een versie met ethanol-motor. In 2005 nam de T2 afscheid van de luchtgekoelde boxermotor. Deze maakte plaats voor een zuinige, watergekoelde viercilinder die geschikt was voor benzine, ethanol of een willekeurige combinatie van deze brandstoffen. Aangescherpte veiligheidswetgeving van de Braziliaanse overheid leiden er nu toe dat de T2 in 2014 niet meer aan de wettelijke eisen voldoet en dat betekent het einde van de productie én van een tijdperk.