De Transit is na de Transit Custom en Transit Connect het derde model van het aangekondigde kwartet nieuwe bestelwagens van Ford. Alleen de kleinste, de Transit Courier, ontbreekt nog. De grote Transit zal zonder bijnaam door het leven gaan, hoe graag Ford Nederland ook had gewild om deze versie bijvoorbeeld Transit Cargo te noemen.

Ford belooft voor de Transit het hoogste laadvermogen in zijn klasse tegen de laagste exploitatiekosten. De ECOnetic-uitvoeringen zouden bovendien het laagste brandstofverbruik in het segment hebben. Ze worden aangedreven door een 125pk sterke 2.2 Duratorq TDCi-dieselmotor met startstop en het innovatieve acceleration control van Ford. Het Transit ECOnetic-aanbod is verder vergroot naar zes verschillende bestelautomodellen met een totale voertuigmassa van maximaal 3,5 ton. De reguliere Transit modellen zijn leverbaar met de geavanceerde 2.2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor, verkrijgbaar in drie uitvoeringen (100/125/155 pk), allen gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De 125 en 155 pk sterke 2.2 TDCi is ook verkrijgbaar als HDT6 die voldoet aan de Euro HDT VI-normen. Het onderhoud is om de 2 jaar of 50.000 km; de benodigde tijd voor gepland onderhoud per 150.000 km is gedaald van 5,4 naar 4,2 uur ten opzichte van het vorige model.

De nieuwe Transit is leverbaar met voorwiel-, achterwiel-, of vierwielaandrijving. Hij komt in  vijf lengtevarianten en drie hoogtematen. "De geheel nieuwe Transit van Ford legt de lat wederom hoger binnen zijn klasse door de nog lagere exploitatiekosten, een groter laadvermogen en baanbrekende technologieën," zegt Paul Randle, vehicle line director van global commercial vehicles bij Ford Europa. "Daar bovenop komt nog een ongekend breed aanbod aan modellen en uiteraard het legendarische en krachtige Transit-karakter."