Dit is een slechts driehonderd kilogram licht, elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigje dat in eerste instantie is bedoeld voor de agrarische sector en bijvoorbeeld groenvoorziening. De eerste erkenning heeft-ie al op zak: het wagentje mag zich winnaar noemen van de ideeënwedstrijd "Deutschland Land der Ideen 2014/15", dat meer dan duizend inschrijvingen kende.
De futuristisch ogende Kulan is in een tijdsbestek van twee jaar ontwikkeld. Het Duitse ministerie voor economie en technologie gaf financiële steun aan het project, waaraan vijftien bedrijven en twee onderzoekscentra deelnamen. Hun streven was vooral om de maximale gewichtsbeparing voor bedrijfsvoertuigen te bereiken. Er is hiervoor veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om innovatieve bouwwijzen en lichtgewicht  materialen toe te passen. Hoewel het voertuig zelf slechts 300 kg weegt, kan hij ladingen tot maar liefst duizend kilogram torsen. Sommige vindingen die gewichtbesparend zijn dragen tegelijkertijd bij aan de robuustheid van de auto. Zo heeft de Kulan geen conventionele koplampen en richtingaanwijzers, maar lichte kunststof blokken die dankzij dioden van verschillende kleuren licht afgeven.
Zijn lichte bouw maakt de Kulan geschikt voor het rijden en manoeuvreren op een kwetsbare ondergrond, zoals akkers. Geschikte toepassingen die de bedenkers van de auto noemen is in de gemeentelijke groenvoorziening (waar hij heel stilletjes zijn werk kan doen) en bij het verzamelen van groenafval. Er is voor dit laatste aspect zelfs gedacht aan containers van geheel composteerbaar materiaal, die met lading en al verwerkt kunnen worden. De accu’s leveren capaciteit voor maar liefst driehonderd kilometer, respectievelijk vijf tot zes bedrijfsuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding