Ernstige gebreken bij 12% vrachtwagens

Circa 12 procent van de Nederlandse en Belgische vrachtwagens heeft een ernstig technisch defect. Dit meldt NOS op basis van cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Belgische inspectie.

Uitgebreide controles

De inspectie heeft uitgebreide controles van vrachtwagens gehouden. Hieruit zijn vooral veel gladde banden en slechte remmen aan het licht gekomen. Volgens de NOS was dit niet alleen bij Oost-Europese, maar ook vrachtwagens van Nederlandse en Belgische transporteurs.

 

Economische crisis

Transportverzekeraar TVM zegt te vermoeden dat de problemen te maken hebben met de economische crisis. Als een gevolg hiervan zouden transportbedrijven mogelijk bezuinigen op onderhoud. Maar dit voorjaar zijn er door klapbanden dodelijke slachtoffers gevallen.

TVM kondigt aan eind september een landelijke campagne te willen beginnen om transport in Nederland veiliger te maken. Dit wil men samen doen met de overheid, transportondernemers en chauffeurs.

Bron: Autoschadeportaal

Reacties

Dit is niet alleen op de crisis terug te brengen. Het is al sinds jaar en dag dat banden een ondergeschoven kindje zijn. De meeste transporteurs zien banden slechts als kostenpost en de moderne chauffeur ziet zijn banden alleen maar als ‘ie er tegenaan staat te plassen.
Dat terwijl een band het belangrijkste onderdeel van een voertuig is, zowel om de last te kunnen dragen, maar zeker ook vanwege het veiligheidsaspect.
Bandenonderhoud d.m.v. controles op slijtage en spanning, de juiste soort band op de juiste plaats en een goed uitgelijnd voertuig kunnen zorgen voor een lagere kilometerkostprijs en meer veiligheid.
Praat eens met een serieuze bandenpartner en kom er achter dat het ook beter kan.

Geplaatst door: Fred van Reenen op

Ja , concurrentie v oostblokkers? iets anders :stel nu dat door slecht onderhoud uw partner/ en of kinderen de dood vinden in het verkeer? hoop dan toch ten stelligste dat dat dan toevallig de partner is van èèn van de verantwoordelijken! Maar meestal zijn dit natuurlijk onschuldigen. Een chauffeur is in de huidige wetgeving zèlf VERANTWOORDELIJK voor zijn truck. Is die niet in orde : rijdt dan NIET en verenig je daarin!
succes !

Geplaatst door: jP op
Ernstige gebreken bij 12% vrachtwagens - Automobielmanagement.nl

Ernstige gebreken bij 12% vrachtwagens

Circa 12 procent van de Nederlandse en Belgische vrachtwagens heeft een ernstig technisch defect. Dit meldt NOS op basis van cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Belgische inspectie.

Uitgebreide controles

De inspectie heeft uitgebreide controles van vrachtwagens gehouden. Hieruit zijn vooral veel gladde banden en slechte remmen aan het licht gekomen. Volgens de NOS was dit niet alleen bij Oost-Europese, maar ook vrachtwagens van Nederlandse en Belgische transporteurs.

 

Economische crisis

Transportverzekeraar TVM zegt te vermoeden dat de problemen te maken hebben met de economische crisis. Als een gevolg hiervan zouden transportbedrijven mogelijk bezuinigen op onderhoud. Maar dit voorjaar zijn er door klapbanden dodelijke slachtoffers gevallen.

TVM kondigt aan eind september een landelijke campagne te willen beginnen om transport in Nederland veiliger te maken. Dit wil men samen doen met de overheid, transportondernemers en chauffeurs.

Bron: Autoschadeportaal

Reacties

Dit is niet alleen op de crisis terug te brengen. Het is al sinds jaar en dag dat banden een ondergeschoven kindje zijn. De meeste transporteurs zien banden slechts als kostenpost en de moderne chauffeur ziet zijn banden alleen maar als ‘ie er tegenaan staat te plassen.
Dat terwijl een band het belangrijkste onderdeel van een voertuig is, zowel om de last te kunnen dragen, maar zeker ook vanwege het veiligheidsaspect.
Bandenonderhoud d.m.v. controles op slijtage en spanning, de juiste soort band op de juiste plaats en een goed uitgelijnd voertuig kunnen zorgen voor een lagere kilometerkostprijs en meer veiligheid.
Praat eens met een serieuze bandenpartner en kom er achter dat het ook beter kan.

Geplaatst door: Fred van Reenen op

Ja , concurrentie v oostblokkers? iets anders :stel nu dat door slecht onderhoud uw partner/ en of kinderen de dood vinden in het verkeer? hoop dan toch ten stelligste dat dat dan toevallig de partner is van èèn van de verantwoordelijken! Maar meestal zijn dit natuurlijk onschuldigen. Een chauffeur is in de huidige wetgeving zèlf VERANTWOORDELIJK voor zijn truck. Is die niet in orde : rijdt dan NIET en verenig je daarin!
succes !

Geplaatst door: jP op