De nieuwe bestelwagen valt in het segment van onder meer de Mercedes-Benz Sprinter, Opel Movano en Ford Transit. De Koreaanse nieuwkomer wordt leverbaar als gesloten bestelwagen, personenbus en chassis-cabine met open laadbak. De enige technische gegevens die zijn vrijgegeven zijn een laadvermogen van 1,4 ton en een maximum trekgewicht van 2,5 ton. Opmerkelijk is dat de productie in handen is van Karsan Otomotiv in Turkije. Hyundai noemt deze fabriek een langetermijnpartner als het om de fabricage van Hyundai bedrijfsvoertuigen gaat; deze relatie bestaat sinds 2007.

Eigen strategie

Opvallend is dat Hyundai met dit nieuwe bestelautobeleid een heel ander pad bewandelt dan Ford, Mercedes-Benz en Fiat. Terwijl deze merken op verschillende continenten (nagenoeg) dezelfde bestelauto’s verkopen, ontwikkelt Hyundai een nieuw model speciaal voor de Europese markt. Afgezien van het feit dat de Europese bestelautomarkt met de huidige aanbieders reeds uitstekend bediend lijkt, is deze strategie voor de Aziatische merken de enig juiste om in Europa een concurrerend product te kunnen aanbieden. De bestelauto’s die het op de thuismarkt verkoopt, hebben naar Europese maatstaven gewoonlijk niet de juiste afmetingen c.q. laadvermogen en -volume. Dit verklaart het verdwijnen van bijvoorbeeld de Toyota Hiace, die is opgevolgd door de Proace naar Frans ontwerp. De van oorsprong Japanse, doch voor Europa in Spanje gebouwde Nissan NV200 is de uitzondering op deze regel.

De wereldpremière van de Hyundai H350 zal op 24 september plaatsvinden tijdens de persdag van de IAA. Hyundai zal de bestelauto ook tonen op de aanstaande Autosalon van Parijs. Data voor de marktintroductie zijn nog niet bekend.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding