Dit is bekendgemaakt op het Driving Business Event van Automobiel Management. De overwegingen van de jury zijn op het event uitgesproken door een vertegenwoordiger van de vakjury. Hieronder de integrale tekst van het juryrapport. In de Excel-lijst staat de complete lijst van alle cijfers die tot het resultaat hebben geleid.

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2015

De jury heeft gesproken, de uitslag van de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2015 is bekend. De bestelauto die als beste uit de bus is gekomen, bewijst dat de vernieuwde opzet van de verkiezing van grote waarde is gebleken: opnieuw gaat een geheel nieuw model bestelauto er met de winst vandoor.

De uitslag van de verkiezing van dit jaar geeft te denken. Want dachten wij niet altijd dat de leeftijd van een bestelauto, dat wil zeggen het aantal jaren dat een model op de markt is, slechts van geringe invloed was zijn op diens commerciële succes? Niet voor niets doen bestelauto’s van alle leeftijden mee aan de verkiezing, die – anders gezegd – redelijkerwijs openstaat voor alles wat er aan bestelauto’s tot een GVW van 3.500 kilogram te koop is. Toch ging vorig jaar een nagelnieuw model met de winst aan de haal, namelijk de Ford Transit Custom. Dit jaar is de winnaar weer een splinternieuwe auto en ook nog eens van hetzelfde merk: de Ford Transit.

Twee Fords achter elkaar: zoiets roept vragen op. Heeft Ford iets wat andere merken niet hebben? En hoe komt het dat een importeur annex dealerorganisatie die nog maar relatief kort op dezelfde toegewijde manier aan de weg timmert als sommige ervaren concurrenten hun merk zo goed uit deze verkiezing naar voren laten komen? Op zoek naar de antwoorden leggen we de uitkomsten van de verkiezing ditmaal per beoordelingscriterium naast elkaar, met aansluitend een bespreking van de nummers 10 tot en met 1. Achter de genoemde modellen staat tussen haakjes hun positie in het totaalklassement vermeld. 

Kilometerkostprijs (weging: 25%)

Laten we beginnen met complimenten voor een bestelautomerk dat nog nooit won, want het is een Nissan die bij het onderdeel kilometerkostprijs de meeste punten kreeg. Om precies te zijn voor hun kleinste model, de NV200 (#38). Hoewel zijn kilometers de helft duurder zijn, pakt de overall winnaar, de Ford Transit 350, op dit onderdeel toch de tweede plek. Hier profiteert de Transit duidelijk van zijn op dit punt gunstige positie binnen zij categorie. Derde werd de laagst geprijsde deelnemers in de lijst, de Dacia Dokker Van (#40). De grote Ford weet zich dus prima staande te houden tussen de kleinere concurrentie.

Functionaliteit (weging: 20%)

De bestelauto die de meeste functionaliteit biedt, is volgens de jury een Ford niet eens in de bovenste regionen van de totaalscore voorkomt: de Transit Connect (#18). Tweede is hier de Mercedes-Benz Vito (#16), waarvan de opvolger ten tijde van het juryberaad nog niet in beeld was. Derde op dit punt is de overall winnaar Ford Transit 350.

Kwaliteit importeur en dealerorganisatie (weging: 25%)

In deze categorie zijn het niet de afzonderlijke typen bestelauto’s die doorslaggevend zijn voor de positie in de lijst, maar de bestelautomerken zelf. Mercedes-Benz voldoet volgens de jury als beste aan de eisen die klanten, fleetowners en leasemaatschappijen aan een import- en dealerorganisatie stellen. De nummers twee en drie zijn respectievelijk Renault en Volkswagen. Winnaar Ford valt buiten de top-3 en moet genoegen nemen met de vierde plaats. Dit betekent dat de winnaar de verkiezing vooral op producteigenschappen naar zich toe heeft weten te trekken.

Comfort, veiligheid en rijeigenschappen (weging: 7,5%)

Bovenaan deze lijst staat een Ford, maar niet de winnaar van dit jaar. De hoogste eer wordt met succes verdedigd door de Transit Custom (#2), een auto die nog steeds veel indruk maakt met zijn comfort en rijkwaliteiten. De plaatsen 2, 3 en 4 worden bezet door Mercedes-Benz (2 x Sprinter (#13, 15), 1 x Vito (#16)). De overall winnaar van dit jaar vinden we als zesde in de lijst, achter weer een andere Ford, de Transit Connect (#18).

Volledigheid programma (weging: 15%)

Bij dit criterium beoordeelt de jury in welke er mogelijkheden zijn voor klanten om een bepaalde bestelautoreeks naar hun eigen wensen en behoeften af-fabriek samen te stellen. Op dit onderdeel is de Mercedes-Benz Sprinter de overtuigende winnaar (#13 ,15), terwijl Volkswagen de volgende twee plaatsen inneemt met achtereenvolgens de Crafter 28 (#28) en Transporter (#3). De winnende Ford Transit 350 komt pas op plaats 9 aan bod. Duidelijk geen sterke eigenschap van deze bestelwagen, ondanks de keuze die hij biedt uit voor- en achterwielaandrijving. Dit laat niet onverlet dat er minder beschikbare versies en bijzondere uitvoeringen in het gamma staan dan bij concurrerende modellen.

Uitstraling (weging: 7,5%)

Als het om de uitstraling gaat, trekt de jury duidelijk parallellen met de leeftijd van een bestelauto. Zo staat de Ford Transit 350 als winnaar van dit jaar duidelijk aan kop, en wordt hij gevolgd door vier modellen met evenveel punten: de nog niet heel lang geleden opgefriste Mercedes-Benz Sprinter en de Ford’s Transit 290, Transit Custom en Transit Connect.

 

De top-10, in omgekeerde volgorde

10. Renault Master T35 L2H2

Oud-winnaar van deze verkiezing en een graag geziene gast in het grootste segment. Zijn positie wordt wel zwakker, want vorig jaar werd de Master nog 8e. De grootste Renault scoort bij de meeste criteria bovengemiddeld, maar laat vooral bij de kilometerkostprijs veel punten liggen. Verder is de uitstraling niet het sterkste punt van de Master, die een wat anoniem voorkomen heeft.

9. Volkswagen Crafter 35 L2H1

Op de Volkswagen Crafter zijn dezelfde criteria van toepassing als op de Renault Master. Sinds de facelift van de Crafter en de toepassing van zuiniger motoren is de waardering voor het model wel omhoog gegaan. ws hij vorig jaar nog 12e, dit jaar stijgt hij voor het eerst boven de Mercedes-Benz Sprinter uit, waarmee hij zijn carrosserie deelt.

8. Volkswagen Caddy Maxi

Het is traditiegetrouw de variant met lange wielbasis die de Volkswagen Caddy in de top-10 van de verkiezing houdt, ook al was deze VW vorig jaar nog goed voor de 4e plaats. Als Maxi vergaarde de Caddy dit jaar veel punten op het onderdeel kwaliteit importeur en dealer-organisatie en ook – opmerkelijk voor een tamelijk oud ontwerp dat op de nominatie staat vervangen te worden – bij de uitstraling.

7. Renault Trafic L1H1

Dit is een bijzondere situatie: er staat een bestelauto in de top-10 die inmiddels is opgevolgd door een geheel nieuwe versie. De uit 2001 stammende Trafic, die reeds tweemaal de verkiezing won en vorig jaar 6e was, profiteert volop mee van de waardering die Renault als Nederlandse importeur en dealerorganisatie ten deel valt, terwijl hij ook hoog scoort met zijn kilometerkostprijs. De 7e positie is een waardig afscheid van deze gerespecteerde bestelwagen.

6. Ford Transit Courier

Altijd leuk: een nieuwkomer op de bestelautomarkt. Zeker als het voor de verandering eens een vertegenwoordiger is van de kleinste bestelauto’s op de markt. De Ford, die is gebaseerd op de Fiesta, komt binnen op 6 en dat is een knap resultaat. De Courier doet dit deels op eigen kracht, maar lift ook mee op de waardering voor de Ford-organisatie. Uiteraard voert de Transit Courier ook de categorie Compact aan.

5. Ford Transit 290

Net als nog een aantal andere bestelauto’s komt de nieuwe Ford Transit tweemaal voor in onze kandidatenlijst. De 290-uitvoering hoort thuis in de categorie Medium, waarin hij zelf als derde eindigt. Hij scoort belangrijke punten bij de waardering voor zijn comfort, prestaties en rij-eigenschappen en voor zijn goede functionaliteit. Ook voor zijn uitstraling krijgt de Ford Transit veel punten. De kilometers die hij maakt moeten helaas wel vrij duur betaald worden.

4. Opel Combo L2H1

Een Opel in de top-4 komen we niet zo vaak tegen. Dit jaar is het de Combo in de versie met lange wielbasis gelukt om tot dit niveau op te klimmen; het is weer een plekje hoger dan vorig jaar – onze complimenten. Er is vooral veel waardering voor de lage kosten die voor de Combo per kilometer moeten worden betaald én voor de functionaliteit van het model. Verder zijn er geen echte uitschieters in de lijst met criteria maar scoort de Opel overal gewoon fraaie waarden.

3. Volkswagen Transporter 28 L1H1

De waardering voor de populairste bestelauto van ons land blijft onverminderd hoog, zo mogen we uit de klassering als 3e wel afleiden. Er is geen enkel criterium waar de Transporter echt tekort schiet; als extra positief vallen de volledigheid van het programma op, alsmede de kwaliteit van importeur en dealers en als laatste de kilometerkostprijs. Een vernieuwde Transporter is in aantocht en wij kijken er met belangstelling naar uit.

2. Ford Transit Custom

De winnaar van vorig jaar eindigt dit jaar op een welverdiende 2e plaats. Het is eigenlijk alleen op het zwaar beoordeelde criterium van de kilometerkosten dat de Transit Custom punten laat liggen, voor het overige scoort deze Ford hoog tot zeer hoog. Zeker wat comfort en rijeigenschappen betreft staat de Transit Custom op eenzame hoogte. of dat volgend jaar ook nog zo is, wordt spannend nu er belangrijke nieuwe concurrenten in zijn klasse zijn aangekondigd waarvan ook het nodige mag worden verwacht.

And the winner is…

De winnaar van de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2015 kwam, zag en overwon vrijwel direct. We hebben hier immers over een model dat – zeker naar bestelauto-begrippen – nog maar zeer kortgeleden op de markt is verschenen.

Wat maakt deze bestelauto dan zoveel beter dan al die andere bestelauto’s? Eén blik op de onze puntenlijst maakt dat direct duidelijk: de winnaar verzamelde – op slechts een uitzondering na – de meeste punten voor zijn bijzonder gunstige kilometerkostprijs. En dat is nu eenmaal een criterium dat naar verhouding extra zwaar meeweegt in de totale puntentelling. Dit neemt niet weg dat de winnende bestelauto ook op alle andere criteria een zeer hoog puntenaantal heeft behaald, dat er zelfs voor zorgt dat hij een voorsprong heeft van 400 punten ten opzichte  van de nummer 2.

Zoals bekend geldt de overwinning van deze verkiezing voor een modelserie als geheel. Toch wil de jury een belangrijke nuance aanbrengen, omdat het aandrijfconcept van de winnende bestelauto een grote rol in de totale beoordeling heeft gespeeld. We hebben het hier namelijk over een versie met voorwielaandrijving en dat betekent in het geval van deze bestelauto belangrijk meer laadvermogen en dito laadvolume dan bij dezelfde auto met achterwielaandrijving. Niettemin: het feit dat er een keuze is, levert ook weer belangrijke punten op voor de… winnaar van de verkiezing

Bestelauto van het Jaar 2015: de Ford Transit 350 L2H2 FWD 100 pk

 

Onze felicitaties voor de Nederlandse Ford-importeur en dealerorganisatie voor de tweede Ford bestelauto op rij die deze verkiezing wint.

 

Wie wonnen er eerder ?

1990      Mercedes-Benz 208

1991      Ford Transit

1992      DAF 400

1993      VW Transporter T4

1994      Ford Courier

1995      Iveco Daily

1996      Opel Combo

1997      Mercedes-Benz Sprinter

1998      VW Caddy

1989      Peugeot Boxer

2000      Renault Master

2001      Iveco Daily

2002      Ford Transit

2003      Renault Kangoo Express

2004      Opel Vivaro

2005      VW Transporter T5

2006      Ford Transit Connect

2007      Renault Trafic

2008      Ford Transit

2009      VW Caddy Maxi

2010      Mercedes/Benz Vito

2011      Renault Trafic

2012      Renault Master

2013      VW Transporter T5

2014      Ford Transit Custom

2015      Ford Transit

 

Lees ook: Bestelauto van het Jaar 2015: hoe kiest de jury + einduitslag