De gewichtsklassen (groottecategorieën) zijn compact, compact plus, medium en large.  

Categorie Compact (laadvermogen tot 800 kg):

1e: Ford Transit Courier 1.5 TDCI (5.855 punten, 6e in het algemeen klassement)

2e: Renault Kangoo Express dCi 75 (5.558 punten, 12e alg.)

3e: Ford Transit Connect 200 L1 1.6 TDCI (5.385 punten, 18e alg.)

De kleinste van de drie winnende Ford’s is ook een van de kleinste bestelauto’s op de markt. Ford geeft 2,3 kubieke meter laadvolume op voor de nieuwe Transit Courier en noemt de auto daarmee volumnieuzer dan de Fiat Fiorino, Peugeot Bipper en Nemo die echter elk 2,5 kuub als maat aanhouden. Verschillende manieren van meten ligt hieraan waarschijnlijk ten grondslag. Hoe dan ook, Ford maakt er geen geheim van dat hun kleinste het vooral gemunt heeft op het trio-Fiorino, een categorie bestelauto’s waarvoor in ons land bar weinig belangstelling is. Daardoor lijken de vooruitzichten voor de Transit Courier als nieuwkomer niet direct rooskleurig.

De oorsprong van de Ford Transit Courier moet ook niet worden gezocht bij de bestelauto, maar bij de personenversie, die Tourneo Courier heet. "Die auto is maatwerk voor de Turkse markt", vertrouwt Habib Kayan mij toe tijdens de persintroductie. Kayan is Program Manager Commercial Vehicles bij Otosan, de Turkse fabriek waar de Courier wordt gebouwd. "Met de Tourneo Courier spelen wij in op de Turkse belastingregels, die auto’s met dergelijke specifieke afmetingen beschouwen als bestelwagens. Dat er een achterbank inzit maakt niet uit. Het gevolg is dat de Tourneo Courier in Turkije goedkoper is dan een Fiesta." De verkoopprognose bewijst dat dergelijke stappen de moeite waard zijn; Kayan voorspelt jaarlijks 100.000 Tourneo Courier’s op de thuismarkt te gaan verkopen.

De Transit Courier is dus een afgeleide van een personenauto, die op zijn beurt is gebaseerd op de Fiesta. De basis-dieselmotor is ook weer om fiscale redenen verkleind van 1,6 naar 1,5 liter, het vermogen van 75 pk bleef gelijk. Net als bij de Transit Connect is de Courier ook leverbaar met de 3-cilinder 1,0-liter benzinemotor met 100 pk. Met beide motoren rijdt de kleine besteller meer dan prima: hij is stil en comfortabel. Zolang een 162 cm korte laadvloer geen probleem is, kan de Courier zich zonder gêne als volwaardig lid van de Transit-familie presenteren. Een prijsbreker is het echter niet: met 11.690 euro voor de goedkoopste diesel (9.999 euro voor benzine) beweegt de Transit Courier zich praktisch op hetzelfde niveau als het drietal waarop hij zijn pijlen richt, terwijl de afstand tot hun beduidend grotere familieleden (Transit Connect, Fiat Doblò, Peugeot Partner en Citroën Berlingo) prijstechnisch erg klein is.

Categorie Compact Plus (laadvermogen 801-1.000 kg, GVW tot 2,7t)

1. Opel Combo L2H1 1.3 CDTI (5.985 punten, 4e alg.)

2. Volkswagen Caddy Maxi L2H1 1.6 TDI (5.763 punten, 8e alg.)

3. Mercedes-Benz Vito 110 CDI Kort (5.413 punten, 22e alg.)

De bestelautowereld keek eventjes vreemd op toen duidelijk werd dat Fiat de nieuwe Opel Combo zou gaan bouwen. De keuze werd door vriend & vijand direct als positief uitgelegd: Renault had als vaste danspartner van Opel immers met succes op de schouder van Mercedes-Benz getikt, waardoor de Kangoo afviel als doublure voor de Combo. Fiat was toen de logische vervolgstap. En met succes, want zie hoe de Italiaanse Duitser dit jaar korte metten maakt met alle andere deelnemers in zijn segment. Zij eindigen sowieso alle erg laag; alleen de Caddy Maxi wist door te dringen tot de top-10. Wrang voor Fiat is dat hun Doblò, het origineel dus, niet verder komt dan plaats 19. Opel troeft Fiat af met een lagere kilometerkostprijs en meer waardering voor de importeur en dealers. Het feit dat Fiat meer bijzondere uitvoeringen levert, zoals een pick-up en versies met aardgasmotoren, heeft onvoldoende mogen baten. Dat beide modellen als bestelwagen even goed voldoen (zeer goed zelfs) staat buiten kijf.

Categorie Medium (laadvermogen 1.001-1.600 kg, GVW van 2,7 tot 3,3t)

1. Ford Transit Custom 270 L1H1 74 kW (6.198 punten, 2e alg.)

2. Volkswagen Transporter L1H1 2.0 TDI 62 kW (6.113 punten, 3e alg.)

3. Ford Transit 290 L2 FWD 74 kW (5.885 punten, 5e alg.)

In tijden waarin zo ongeveer alle andere bestelautofabrikanten met elkaar samenwerken en technische componenten, complete modelseries of fabricagecapaciteit met elkaar delen, is Ford de uitzondering die de regel bevestigt. De Transit Custom bewees bij zijn introductie in het najaar van 2012 dat Ford prima zijn eigen gang kan gaan. Sterker, de auto die geheel in eigen beheer werd ontwikkeld, veegde onmiddellijk de vloer aan met wat er verder in het betreffende segment te koop was. En daarbuiten, zo oordeelde de jury van de verkiezing vorig jaar. De Ford heeft sindsdien nog niets aan aantrekkelijkheid ingeboet, al zal hij bij wijze van spreken met een schuin oogje kijken naar de nieuwe concurrenten die inmiddels om de hoek zijn komen kijken: Renault Trafic, Opel Vivaro en Mercedes-Benz Vito zullen genadeloos aan de stoelpoten van de Ford gaan zagen. En dan komt er volgend jaar ook nog een opgefriste Volkswagen Transporter bij… Niettemin zal de succesvolle Ford, die inmiddels een vertrouwd gezicht in het Nederlandse verkeer is geworden, op eigen kracht best het hoofd boven water kunnen houden. Of hij de alleenheerschappij op het gebied van comfort en raffinement straks aan de genoemde concurrenten kwijtraakt, zal een nader vergelijkend onderzoek door de jury op termijn uitwijzen. Wij kunnen niet wachten!

Categorie Large (GVW tot 3,5t)

1. Ford Transit 350 L2H2 FWD 74 kW (6.590 punten, 1e alg.)

2. Volkswagen Crafter 35 Baseline L2H1 2.0 TDI 80 kW (5.725 punten, 9e alg.)

3. Renault Master T35 L2H2 FWD 74 kW (5.689 punten, 10e alg.)

Er mist iets aan de Ford Transit. Iets waarmee dit model zich wat gemakkelijker onderscheidt van zijn broers. Wat dat is? Een tweede naam, zoals de andere drie Ford’s die wel hebben. Echt een gemiste kans, al was het maar omdat je bij het benoemen van de Ford Transit in een gesprek altijd even iets moet roepen over de werkelijke status van dit model, puur om verwarring te voorkomen: ‘de grote’ Transit is het daarom, of ‘de twee tons’ Transit. Wie alleen ‘Ford Transit’ zegt, kan rekenen op vragende blikken van toehoorders, die zich afvragen of er nog een aanvullende term zoals ‘Connect’ of ‘Custom’ volgt.

Genoeg over de naam, want de winnende bestelauto van dit jaar verdient onze aandacht ten volle. Ook déze Transit imponeert met zijn comfortabele onderstel, stille en krachtige motoren en het speelse gemak waarmee je hem zowel over ruime snelwegen als door krappe binnensteden manoeuvreert. Hij stuurt fijn direct, schakelt top en geeft in alles het gevoel om de bestuurder heen te zijn gebouwd. Dat is hij uiteraard niet, hoewel de Transit zeker met achterwielaandrijving niet tot de grootsten in zijn soort behoort. De versie met voorwielaandrijving biedt telkens meer laadvolume én laadvermogen en zal voor velen de beste keuze zijn. Opmerkelijk is dat de prijslijst begint met de L2H2-uitvoering. Met deze typologie sluit het model gemakkelijk aan op de Transit Custom, is de lezing van Ford. Ook houdt de Transit ruimte vrij voor het L1-model, dat speciaal voor chassis-versies is gereserveerd.

De grootste winst boekt de winnende Transit, een voorwielaangedreven L2H2 van 3,5t en de lichtste motorvariant (100 pk) in de eerste plaats met zijn zeer gunstige kilometerkostprijs. En pas daarna op de andere punten, die alle opmerkelijk hoog worden gewaardeerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding