Daarmee levert de dit bedrijfsonderdeel binnen Bosch een belangrijke bijdrage aan de verwachte zeven à acht procent groei van de divisie Automobieltechnologie in 2014. Sowieso is de uitrusting van trucks, bestelauto’s en bussen dit jaar naar verwachting goed voor een kwart van de omzet van de divisie.

"De activiteiten voor bedrijfsvoertuigen ontwikkelen zich in een razendsnel tempo," zei RvB-lid Wolf-Henning Scheider tijdens de IAA Commercial Vehicles 2014 in Hannover. Dieseltechnologie blijft de drijvende kracht achter de groei. Bosch profiteert naar eigen zeggen van de steeds strengere emissienormen voor trucks en bussen, maar ook voor off-roadvoertuigen zoals bouwmachines en tractoren.

Met name in Europa en de Verenigde Staten richt Bosch zich behalve op dieseltechnologie ook op connectiviteit in bedrijfsvoertuigen. "We verwachten dat tegen 2016 elk nieuw bedrijfsvoertuig in Europa en de Verenigde Staten internettoegang heeft," zegt Scheider. Bosch is in Europa reeds marktleider op vlak van infotainmentsystemen in trucks en bussen. Bosch wil connectiviteit ook gebruiken om het brandstofverbruik van bedrijfsvoertuigen te verbeteren. Volgens berekeningen van de fabrikant kan de besparing oplopen tot negen procent.