Het gepresenteerde model verbeeldt de visuele en technologische visie van het merk voor de lange-afstandstruck van de toekomst. De efficiëntie van de transportsector zal volgens de bedenkers van de toekomst-truck toenemen, het verkeer zal veiliger worden voor alle verkeersdeelnemers en het brandstofverbruik en CO2-emissies zullen verder worden teruggebracht. Om deze doelen te bereiken, combineert Mercedes-Benz bestaande assistentiesystemen met aanvullende sensoren om zo tot het Highway Pilot-systeem te komen. De fabrikant stelt dat "autonoom rijden nu reeds mogelijk is bij realistische snelheden dito verkeerssituaties". Het getoonde prototype is afgelopen zomer al in actie gekomen, toen het autonoom met snelheden tot 80 km/u over de Duitse A14 bij Magdeburg reed. Tijdens de IAA toont Mercedes voor het eerst het spectaculaire nieuwe in- en exterieur van de truck. Net als de cabine van de vrachtwagen is ook de trailer in aerodynamisch opzicht aangepast.

Wetgeving niet klaar

Mercedes benadrukt dat de wetgeving nog lang niet klaar is voor autonoom rijden. Een struikelblok is de 1968 Vienna Convention on Road Traffic, die door vrijwel alle Europese landen is ondertekend en ingevoerd. In dit document staat onder meer dat bestuurders altijd en onder alle omstandigheden de controle moeten houden over het voertuig. De regeling UN/ECE R 79 staat wel stuurcorrecties door besturingssystemen toe maar niet automatisch besturing bij snelheden boven 10 km/u. Toch is dit een voorwaarde voor systemen als Parking Assist waarbij het stuur even moet worden losgelaten. Mercedes stelt dat de Vienna Convention ontstond toen autonoom rijden nog science fiction was. Een commissie van experts van de Verenigde Naties heeft recentelijk de Vienna Convention on Road Traffic aangevuld met een supplement dat voorziet in een basis voor de legalisering van autonoom autorijden. Systemen die hieraan in de toekomst moeten gaan voldoen, moeten op elk moment door de bestuurder kunnen worden gedeactiveerd. Dit was ook het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Highway Pilot in de Mercedes-Benz Future Truck 2025.