Zoals de schets van Ben Pon een Nederlands voorbeeld was voor de oorspronkelijke Volkswagen Transporter, zo is de Dubbele Cabine dat sinds deze week voor het Europese leveringsgamma van diezelfde VW bestelwagen. De naam Doka is geen afkorting van donkere kamer maar van doppelkabine. Dit is al vele decennia de roepnaam voor VW-bedrijfsauto’s die geen gesloten bestelauto’s zijn, maar versies met open laadbak en een dubbele cabine, die alleen op deze manier werd toegepast. De Kombi Doka Plus ‘slaat een brug tussen een puur bestelvoertuig en een luxueuze personenauto’, aldus VW, dat in het persbericht omstandig uitlegt dat de laadruimte alleen via de achterdeuren bereikbaar is en dat de schuifdeur(en) zijn voorbehouden aan de achterpassagiers.

Aftermarket

Het model vormt geen concurrentie voor de al langer in Nederland geleverde versies met dubbele cabine, aldus Lia Herzog, pr-manager voor Volkswagen Bedrijfswagens: "De verandering geldt vooral voor Duitsland en andere landen die de Kombi Doka Plus gaan voeren en zal geen impact hebben op het Nederlandse leveringsgamma. Dat is veel uitgebreider vanwege het grotere Nederlandse potentieel door de specifieke fiscale situatie. We hebben wel al sinds ruim een jaar het aftermarket-programma met banken die ook in een bestelwagen gebouwd kunnen worden en geen gebruik maken van de fabrieksbank. Deze versies worden nu ook door de fabriek aangeboden als Doka Plus. Die naam voeren wij niet, ze heten bij ons Touring en Touring Plus."

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding