Hybride Renault Master ‘HYDIVU’: 10% zuiniger

Renault troeft PSA af door als eerste een bestelauto te presenteren die gebruik maakt van de troefkaart van menig Peugeot en Citroën: hybride-aandrijving als combinatie van diesel en elektriciteit.

De werking is wel anders, omdat het bij Renault om een zogenaamde ‘milde hybride’ gaat, waarbij een elektromotor in de bestaande aandrijflijn is geïntegreerd om de dieselmotor te ontlasten. Renault belooft een brandstofbesparing "over lange afstanden" van 10 procent. 

Het prototype is gebouwd op basis van een Renault Master bestelwagen met de eerder dit jaar geïntroduceerde 165 pk motor met dubbele turbo. De nieuwe aandrijflijn draagt de mooie naam HYDIVU en betreft een ‘milde hybride’; de elektromotor (10-12 kW) is aan de versnellingsbak gemonteerd en ondersteunt daar de verbrandingsmotor door extra trekkracht te leveren. De fabrikant: "Doordat de 48-voltbatterij zo dicht mogelijk bij het wiel geplaatst is, profiteert hij optimaal van de energie die vrijkomt zodra de bestuurder het gas loslaat of remt. De versnellingsbakverhoudingen zijn ook langer dan gebruikelijk, waardoor de hybride aandrijflijn bovendien extra efficiënt is. De motor draait minder hoge toerentallen, met als gevolg een lager brandstofverbruik. Ook treedt minder inwendige wrijving op, wat mede bereikt is door toepassing van stalen zuigers." De experimentele Master is ontwikkeld door Renault in samenwerking met partners LMS, IFPEN, Valeo en Continental.

Innovaties voor 2015

Renault presenteert HYDIVU als onderdeel van een reeks innovaties voor 2015. Het gaat hier om de eerste volledig in eigen huis ontwikkelde elektromotor, een turbobenzinemotor die geschikt is voor het gebruik van lpg, een tweecilinder tweetakt turbodiesel en duurzame conceptauto’s.

Hybride Renault Master ‘HYDIVU’: 10% zuiniger - Automobielmanagement.nl

Hybride Renault Master ‘HYDIVU’: 10% zuiniger

Renault troeft PSA af door als eerste een bestelauto te presenteren die gebruik maakt van de troefkaart van menig Peugeot en Citroën: hybride-aandrijving als combinatie van diesel en elektriciteit.

De werking is wel anders, omdat het bij Renault om een zogenaamde ‘milde hybride’ gaat, waarbij een elektromotor in de bestaande aandrijflijn is geïntegreerd om de dieselmotor te ontlasten. Renault belooft een brandstofbesparing "over lange afstanden" van 10 procent. 

Het prototype is gebouwd op basis van een Renault Master bestelwagen met de eerder dit jaar geïntroduceerde 165 pk motor met dubbele turbo. De nieuwe aandrijflijn draagt de mooie naam HYDIVU en betreft een ‘milde hybride’; de elektromotor (10-12 kW) is aan de versnellingsbak gemonteerd en ondersteunt daar de verbrandingsmotor door extra trekkracht te leveren. De fabrikant: "Doordat de 48-voltbatterij zo dicht mogelijk bij het wiel geplaatst is, profiteert hij optimaal van de energie die vrijkomt zodra de bestuurder het gas loslaat of remt. De versnellingsbakverhoudingen zijn ook langer dan gebruikelijk, waardoor de hybride aandrijflijn bovendien extra efficiënt is. De motor draait minder hoge toerentallen, met als gevolg een lager brandstofverbruik. Ook treedt minder inwendige wrijving op, wat mede bereikt is door toepassing van stalen zuigers." De experimentele Master is ontwikkeld door Renault in samenwerking met partners LMS, IFPEN, Valeo en Continental.

Innovaties voor 2015

Renault presenteert HYDIVU als onderdeel van een reeks innovaties voor 2015. Het gaat hier om de eerste volledig in eigen huis ontwikkelde elektromotor, een turbobenzinemotor die geschikt is voor het gebruik van lpg, een tweecilinder tweetakt turbodiesel en duurzame conceptauto’s.