Nieuwe VW Caddy minder nieuw dan verwacht

De als ‘geheel nieuw’ aangekondigde vierde generatie van de Volkswagen Caddy is niet in één oogopslag van zijn elf jaar oude voorganger te onderscheiden. Het grootste nieuws betreft het andere dashboard en een technische opfrisbeurt. De Caddy komt in Duitsland in juni op de markt, de exportlanden volgen snel daarna.

Volkswagen rept van een ‘onverwisselbaar karakter’ dat uitgaat van de aangepaste voor- en achterzijde. Dit is wel een wat al te enthousiaste omschrijving van een licht aangepaste voor- en achterzijde van de verder overbekende bestelauto. Wel is nieuw dat er voortaan een 2.0-TDI als basismotor wordt toegepast. De beschikbare vermogens lopen uiteen van 75 tot liefst 150 pk. De zuinigste versie wordt de Bluemotion, die speciaal voor distributietaken in de stad is bedacht. VW geeft voor deze versie een gemiddeld verbruik van ‘minder dan 4,0 L/100 km’ op. Als opvolger van de Caddy EcoFuel schuift VW de uitvoering TGI naar voren, die eveneens op aardgas rijdt en 28 procent zuiniger is. Nieuw bij de benzinemotoren is een 1.0-driecilinder TSI met 102 pk, die naast de 1.2 en 1.4 TSI’s in het gamma komt.

Productie in Poznan

De wereldpremière van de Caddy bestelwagen en personenversie vond woensdagavond 4 februari plaats in Poznan (Polen), waar de auto ook wordt gebouwd. De fabriek biedt werk aan 6.800 mensen, die er ook de Transporter assembleren (afgelopen jaar 27.400 stuks) en drie miljoen componenten. Volkswagen Nutzfahrzeuge heeft de Caddy met nieuwe veiligheidssystemen toebedeeld, zoals Front Assist, waarin een noodremfunctie is opgenomen dat bij snelheden tot 30 km/u een remingreep doet wanneer de bestuurder een voetganger of ander obstakel over het hoofd ziet. Ook houdt de Caddy na een aanrijding automatisch de rem vast als de bestuurder dat zelf niet doet.

Nieuwe Crafter vanaf 2016 uit Polen

Volkswagen bouwt momenteel een nieuwe fabriek waar in 2016 de productie start van de dan te introduceren nieuwe Crafter. Dit betekent dat de samenwerking met Mercedes-Benz, dat in Düsseldorf de Sprinter bouwt, geheel is losgelaten. De nieuwe fabriek komt bij de plaats Wrzesnia en levert de regio drieduizend arbeidsplaatsen op. Het bouwterrein is 22 ha groot, vergelijkbaar met driehonderd voetbalvelden. Jens Ocksen, de grote baas van Volkswagen Poznan: "Onze fabriek wordt de grootste werkgever in de regio. Dit zien wij vooral als een uitdaging, omdat wij niet alleen de grootste, maar ook de beste werkgever willen zijn."

Nieuwe VW Caddy minder nieuw dan verwacht - Automobielmanagement.nl

Nieuwe VW Caddy minder nieuw dan verwacht

De als ‘geheel nieuw’ aangekondigde vierde generatie van de Volkswagen Caddy is niet in één oogopslag van zijn elf jaar oude voorganger te onderscheiden. Het grootste nieuws betreft het andere dashboard en een technische opfrisbeurt. De Caddy komt in Duitsland in juni op de markt, de exportlanden volgen snel daarna.

Volkswagen rept van een ‘onverwisselbaar karakter’ dat uitgaat van de aangepaste voor- en achterzijde. Dit is wel een wat al te enthousiaste omschrijving van een licht aangepaste voor- en achterzijde van de verder overbekende bestelauto. Wel is nieuw dat er voortaan een 2.0-TDI als basismotor wordt toegepast. De beschikbare vermogens lopen uiteen van 75 tot liefst 150 pk. De zuinigste versie wordt de Bluemotion, die speciaal voor distributietaken in de stad is bedacht. VW geeft voor deze versie een gemiddeld verbruik van ‘minder dan 4,0 L/100 km’ op. Als opvolger van de Caddy EcoFuel schuift VW de uitvoering TGI naar voren, die eveneens op aardgas rijdt en 28 procent zuiniger is. Nieuw bij de benzinemotoren is een 1.0-driecilinder TSI met 102 pk, die naast de 1.2 en 1.4 TSI’s in het gamma komt.

Productie in Poznan

De wereldpremière van de Caddy bestelwagen en personenversie vond woensdagavond 4 februari plaats in Poznan (Polen), waar de auto ook wordt gebouwd. De fabriek biedt werk aan 6.800 mensen, die er ook de Transporter assembleren (afgelopen jaar 27.400 stuks) en drie miljoen componenten. Volkswagen Nutzfahrzeuge heeft de Caddy met nieuwe veiligheidssystemen toebedeeld, zoals Front Assist, waarin een noodremfunctie is opgenomen dat bij snelheden tot 30 km/u een remingreep doet wanneer de bestuurder een voetganger of ander obstakel over het hoofd ziet. Ook houdt de Caddy na een aanrijding automatisch de rem vast als de bestuurder dat zelf niet doet.

Nieuwe Crafter vanaf 2016 uit Polen

Volkswagen bouwt momenteel een nieuwe fabriek waar in 2016 de productie start van de dan te introduceren nieuwe Crafter. Dit betekent dat de samenwerking met Mercedes-Benz, dat in Düsseldorf de Sprinter bouwt, geheel is losgelaten. De nieuwe fabriek komt bij de plaats Wrzesnia en levert de regio drieduizend arbeidsplaatsen op. Het bouwterrein is 22 ha groot, vergelijkbaar met driehonderd voetbalvelden. Jens Ocksen, de grote baas van Volkswagen Poznan: "Onze fabriek wordt de grootste werkgever in de regio. Dit zien wij vooral als een uitdaging, omdat wij niet alleen de grootste, maar ook de beste werkgever willen zijn."