Het openingsprogramma paste bij het vroege uur waarop menig bestel- en vrachtauto gewoonlijk al onderweg is: het officiële gedeelte ging al om 8.15 uur van start, netjes op tijd om de pers om 9.30 uur ruimte te geven haar werk te gaan doen. Om 11.00 uur ging de beurs open voor het publiek.

VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer sprak van een mooie timing voor de BedrijfsautoRAI. "De economie groeit, en wij groeien mee. De transportsector heeft ruimte voor tweeduizend nieuwe mensen, die bij de 130 duizend komen die er in ons land al in deze branche werkzaam zijn. De sector is goed voor een omzet van 120 miljard euro en zal voor 10 miljard aan nieuwe investeringen doen. Dat komt overeen met 10 procent van alle investeringen in ons land."

De Boer roemde met name de Nederlandse industrie die zich richt op de transportsector. "Denk daarbij niet alleen aan de voor de hand liggende voorbeelden, de vrachtautofabrieken van DAF en Scania, maar ook aan de vele toeleveranciers. In Nederland verdienen 20 duizend mensen een boterham in deze sector." Als voorbeeld haalde hij onder anderen Snoeks Automotive aan, omdat dit bedrijf als OEM-leverancier afnemers in meer dan dertig landen heeft.

Over het algemeen mag er van De Boer wel wat meer inzet getoond worden: "Er is in dit land veel te lang met veel te weinig ambitie gewerkt. Gelukkig groeit de economie nu weer. Laten we vooral het groeicijfer van het eerste kwartaal, 2,5 procent, met elkaar vasthouden!" De overheid moet ook bijdragen, door de regeldruk te verminderen en meer in de sector te investeren. "Wij blijven in verweer komen tegen de wildgroei aan milieuzones in steden. Er zijn al plekken waar ondernemers met hun bedrijfsauto helemaal niet meer mogen komen. Dat kan natuurlijk niet. Hetzelfde geldt voor inspecties voor trucks aan de grens, waar soms zesmaal iets wordt gecontroleerd waar dat volgens ons ook in één keer moet kunnen."

Het stemde Steven van Eijk en Hans de Boer in ieder geval gelukkig dat de BedrijfsautoRAI 2015 een ‘goednieuwsshow’ is geworden, met een positieve uitstraling. Die werd ook benadrukt door de feestelijke uitreiking van de SV (Speciale Voertuigen) Innovation Award 2015 aan Koninklijke Nooteboom Trailers voor hun Manoovr semi-dieplader met een nieuw ontwikkelde asophanging.