Bij FCA Netherlands BV, importeur van Fiat Professional, zijn ze ‘erg tevreden’ , aldus woordvoerder Toine Damo. "Niet alleen over de aantallen bezoekers, maar ook over de kwaliteit daarvan. Het aantal orders dat we hebben kunnen schrijven was ver boven verwachting." Of dit te maken had met de afwezigheid van een aantal andere merken met vergelijkbare producten kon Damo niet zeggen. Een kritische noot is er ook: "De stands van de bestelautomerken in het algemeen kwamen in vergelijking met die van de trucks en ombouwers veel minder goed uit de verf. De organisatie heeft op ons verzoek voor meer signalisatie gezorgd, zodat er meer publiek op onze stand werd geattendeerd." Fiat Professional ging in de betreffende hal, waarin het Bestelautoplein was gecreëerd, deels schuil achter het EVO-theater. De importeur zorgde wel voor de meest bijzondere verschijning op hun stand: een ‘dubbelkoppige’ Ducato, zoals deze aan bijvoorbeeld producenten van campers wordt geleverd.

Cargo-Lock

"Boven verwachting", zo beoordeelt Chris Dijkstra van Cargo-Lock Security Systems hun deelname. "Wij hadden verwacht er voornamelijk onze bekende relaties aan te treffen, zodat we ons wat new business betreft gereserveerd opstelden. Maar juist op dat laatste punt ging het onverwacht goed. We hebben veel nieuwe contacten gelegd en konden met een flink aantal bedrijven zaken doen, zowel op nationaal als internationaal niveau. We hebben bezoekers gesproken uit onder meer Engeland, Ierland, Finland, Zweden en Duitsland, voor ons merendeels nieuwe markten. Verder was de organisatie van de beurs goed, alleen viel de catering wat tegen. Maar men probeert er wel wat van te maken." Zijn ze er dus weer bij, als de RAI er over twee jaar weer is? "Wij zeker wel. De BedrijfsautoRAI heeft zich vanwege de vele nieuwe contacten die we er konden opdoen van veel grotere waarde bewezen dan de Transport Compleet-beurzen in Hardenberg, Venray en Gorinchem."

Sortimo

De deelname van Sortimo Nederland heeft voorafgaand aan de BedrijfsautoRAI intern een tijdje ter discussie gestaan, meldt sales manager Lars Hendrikx. "Voor ons is het erg belangrijk dat er voldoende bestelautomerken aanwezig zouden zijn. Die trekken nu eenmaal het publiek dat voor ons als toeleverancier ook belangrijk is. Uiteindelijk kwamen de merken lang niet allemaal, maar wat er stond was voor ons wel voldoende." Over de locatie van hun stand, direct naast een aantal collega-bedrijven, waren ze bij Sortimo wel tevreden. Het publiek was volgens Hendrikx "qua aantallen minder dan andere jaren, maar wel van hoge kwaliteit. De bezoekers aan de stand vertegenwoordigden wel precies onze doelgroep. We hebben ook goed gedraaid, boven verwachting zelfs." Een kleine kanttekening plaatst hij bij de openingstijden. "Twee avonden RAI had voor ons wel genoeg geweest. Het was zeker na negen uur wel heel stil in de hal. Nee, bij ons niet. Wij hadden voor alle avonden relaties en prospects uitgenodigd. Dat gaf een gezellige drukte."

Ford

"We kijken met overwegend goed gevoel terug op de BedrijfsautoRAI", aldus Sebastiaan van de Pol, woordvoerder van Ford Nederland. "We zijn tevreden over het aantal bezoekers en onze Transit-modellen en de Ranger hadden bepaald geen gebrek aan aandacht. Ook de kwaliteit van de bezoekers was goed. De locatie van onze stand was in deze opzet ideaal, maar de opzet en uitstraling van het Bestelautoplein was nogal sober. Dit moet zelfs met een bescheiden budget beter kunnen. Het maximaal aantal voertuigen zou wat ons betreft iets omhoog mogen om de bezoekers meer interessante mogelijkheden van de veelzijdige Transit range te kunnen tonen. Wil de BedrijfsautoRAI als tentoonstelling kunnen blijven concurreren met regionale alternatieven dan zal de ‘value for money’ met betrekking tot de uitstraling van het bestelautoplein en de mogelijkheid tot het creëren van merkbeleving moeten verbeteren." (JE)