Hoge Raad: laag bestelautotarief ondernemer mag

In de motorrijtuigenbelasting mag verschil gemaakt worden tussen tarieven voor ondernemers en voor particulieren. Dat is de uitkomst van een nieuwe proefprocedure bij de Hoge Raad.

De proefprocedure was aangespannen via de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren. In 2005 werd de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s flink aangescherpt. Sindsdien geldt voor particuliere eigenaren van een bestelauto een hoger tarief dan voor ondernemers die hun bestelauto minimaal tien procent zakelijk gebruiken. Ook voor de BPM is er verschil in behandeling: ondernemers hebben een vrijstelling, particulieren niet.

De proefprocedure ging over het tariefverschil in de MRB. Weliswaar was hierover eerder al een procedure verloren, maar de stichting zag aanleiding voor een nieuwe poging. Zij vond die in de huidige ruimere praktijk om als btw-ondernemer aangemerkt te worden (vooral eigenaren van zonnepanelen). De rechtbank oordeelde daar al over dat niet valt in te zien hoe eigenaren van zonnepanelen aan de 10%-eis van het zakelijke gebruik van een bestelauto kunnen voldoen. Ook is niet gebleken dat die gebruikseis bij ondernemers niet gecontroleerd wordt. Maar zelfs als dat zo zou zijn, is dat nog geen aanleiding om de toepassing van het lage tarief te moeten uitbreiden. De eindconclusie is dat er geen sprake is van strijd met het gelijkheidsbeginsel. De grijskentekenregeling kan op deze wijze voor ondernemers blijven bestaan.

Bron: Auto en Fiscus

Hoge Raad: laag bestelautotarief ondernemer mag - Automobielmanagement.nl

Hoge Raad: laag bestelautotarief ondernemer mag

In de motorrijtuigenbelasting mag verschil gemaakt worden tussen tarieven voor ondernemers en voor particulieren. Dat is de uitkomst van een nieuwe proefprocedure bij de Hoge Raad.

De proefprocedure was aangespannen via de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren. In 2005 werd de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s flink aangescherpt. Sindsdien geldt voor particuliere eigenaren van een bestelauto een hoger tarief dan voor ondernemers die hun bestelauto minimaal tien procent zakelijk gebruiken. Ook voor de BPM is er verschil in behandeling: ondernemers hebben een vrijstelling, particulieren niet.

De proefprocedure ging over het tariefverschil in de MRB. Weliswaar was hierover eerder al een procedure verloren, maar de stichting zag aanleiding voor een nieuwe poging. Zij vond die in de huidige ruimere praktijk om als btw-ondernemer aangemerkt te worden (vooral eigenaren van zonnepanelen). De rechtbank oordeelde daar al over dat niet valt in te zien hoe eigenaren van zonnepanelen aan de 10%-eis van het zakelijke gebruik van een bestelauto kunnen voldoen. Ook is niet gebleken dat die gebruikseis bij ondernemers niet gecontroleerd wordt. Maar zelfs als dat zo zou zijn, is dat nog geen aanleiding om de toepassing van het lage tarief te moeten uitbreiden. De eindconclusie is dat er geen sprake is van strijd met het gelijkheidsbeginsel. De grijskentekenregeling kan op deze wijze voor ondernemers blijven bestaan.

Bron: Auto en Fiscus