Nieuwe Crafter verder zonder Sprinter

Volkswagen bevestigt dat de nieuwe Crafter, die in september op de IAA zal worden gepresenteerd, voor 100 procent een eigen ontwikkeling is en geen co-productie meer met Mercedes-Benz.

Het is opmerkelijk nieuws van Volkswagen omdat samenwerkingen juist aan de orde van de dag zijn in de wereld van bestelauto’s.

De loskoppeling van de Crafter en Sprinter voedt de geruchtenstroom dat de volgende grote bestelauto van Mercedes-Benz een gezamenlijke ontwikkeling kan worden met een toekomstige Renault Master. De samenwerking van beide fabrikanten is bij de andere modellen (Citan en Vito) immers succesvol gebleken. Bovendien zou Mercedes baat kunnen hebben bij de ervaring die Renault in het grote bestelautosegment heeft met voorwielaandrijving. De huidige Sprinter en Crafter zijn samen met de Iveco Daily de enige twee grote bestelwagens die nu nog de aandrijving alleen achter (of op vier wielen) hebben. De nieuwe Crafter bevestigt de solitaire positie van Volkswagen als bestelautoproducent, een status die verder alleen Ford en Iveco hebben.

Nieuwe aandrijflijnen
Volkswagen Bedrijfswagens toont vooralsnog alleen een impressie van het nieuwe dashboard, ongetwijfeld als eerste uiting in een reeks gelijksoortige ‘teasers’. We zien een fraai design, met dezelfde gestrekte, horizontale lijnen als bij de Caddy en Transporter. Volkswagen rept van een dashboard als in een personenwagen, maar daarmee doet het de eigen modellen tekort. Wat informatie betreft moeten we het voorlopig doen met een opsomming van een reeks technische kenmerken van de nieuweling. Zo is er, net als bij de Ford Transit, voor het eerst keuze uit voor-, achter- en vierwielaandrijving. Er komt een reeks nieuwe motoren, waarschijnlijk een 2.0 TDI in een groot aantal vermogensvarianten. Verder veel elektronische systemen ten behoeve van de veiligheid en het comfort, zoals Front Assist noodremassistent, Rear Traffic Alert, Park Assist, Multi Collision Brake en Adaptive Cruise Control.

De nieuwe Crafter komt niet uit Duitsland, maar uit Polen, waar een nieuwe fabriek voor de bestelwagen is gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuwe Crafter verder zonder Sprinter - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Crafter verder zonder Sprinter

Volkswagen bevestigt dat de nieuwe Crafter, die in september op de IAA zal worden gepresenteerd, voor 100 procent een eigen ontwikkeling is en geen co-productie meer met Mercedes-Benz.

Het is opmerkelijk nieuws van Volkswagen omdat samenwerkingen juist aan de orde van de dag zijn in de wereld van bestelauto’s.

De loskoppeling van de Crafter en Sprinter voedt de geruchtenstroom dat de volgende grote bestelauto van Mercedes-Benz een gezamenlijke ontwikkeling kan worden met een toekomstige Renault Master. De samenwerking van beide fabrikanten is bij de andere modellen (Citan en Vito) immers succesvol gebleken. Bovendien zou Mercedes baat kunnen hebben bij de ervaring die Renault in het grote bestelautosegment heeft met voorwielaandrijving. De huidige Sprinter en Crafter zijn samen met de Iveco Daily de enige twee grote bestelwagens die nu nog de aandrijving alleen achter (of op vier wielen) hebben. De nieuwe Crafter bevestigt de solitaire positie van Volkswagen als bestelautoproducent, een status die verder alleen Ford en Iveco hebben.

Nieuwe aandrijflijnen
Volkswagen Bedrijfswagens toont vooralsnog alleen een impressie van het nieuwe dashboard, ongetwijfeld als eerste uiting in een reeks gelijksoortige ‘teasers’. We zien een fraai design, met dezelfde gestrekte, horizontale lijnen als bij de Caddy en Transporter. Volkswagen rept van een dashboard als in een personenwagen, maar daarmee doet het de eigen modellen tekort. Wat informatie betreft moeten we het voorlopig doen met een opsomming van een reeks technische kenmerken van de nieuweling. Zo is er, net als bij de Ford Transit, voor het eerst keuze uit voor-, achter- en vierwielaandrijving. Er komt een reeks nieuwe motoren, waarschijnlijk een 2.0 TDI in een groot aantal vermogensvarianten. Verder veel elektronische systemen ten behoeve van de veiligheid en het comfort, zoals Front Assist noodremassistent, Rear Traffic Alert, Park Assist, Multi Collision Brake en Adaptive Cruise Control.

De nieuwe Crafter komt niet uit Duitsland, maar uit Polen, waar een nieuwe fabriek voor de bestelwagen is gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding