De toezegging van de elektrische bestelauto komt voor rekening van Philippe Barriac, Head of Product New Expert & Jumpy bij Groupe PSA. Hij zegt er groot belang aan te hechten dat zijn merken producten leveren die tegemoetkomen aan alle mogelijke milieu-restricties in landen c.q. steden. "Wij zijn met de nieuwe Expert en Jumpy nu al de beste in deze grootteklasse als het gaat om de uitstoot van CO2 en het brandstofverbruik. Een stap verder is de elektrische versie. Deze is nu nog in ontwikkeling." Navraag bij Louwman & Parqui, dat inmiddels de aan de Expert/Jumpy gelijke Toyota Proace in het gamma heeft, over de komst van een elektrische Proace leverde een ontkenning noch bevestiging op. Onze suggestie dat die auto wel eens de techniek van de Prius zou kunnen krijgen, werd wel van de hand gewezen. Waarschijnlijk wordt er door PSA nu voortgegaan op de weg die het met de elektrische Berlingo reeds was ingeslagen.

Hilux

De aanstaande nieuwe pick-up van Peugeot en Citroën zal gebouwd worden in de belangrijkste afzetmarkt, Zuid-Amerika. Waarschijnlijk in Brazilië. Philippe Barriac zei dat de pick-up een zeer grote kans maakt om ook naar Europa te worden geëxporteerd; verder staan Azië en Afrika op het programma. Details zijn verder nog niet bekend, dus ook niet of deze auto een afgeleide wordt van de Toyota Hilux. Iets wat gezien de innige relatie tussen PSA en Toyota wel mag worden verwacht.
De nieuwe pick-up is de zoveelste nieuwkomer in een steeds drukker segment. Eerder zagen we al hoe Renault de Alaskan introduceerde als hun aanbieding voor deze markt, die in andere werelddelen te groot is om geen lucratieve hap uit te nemen. Fiat deed hetzelfde met de Fullback. Op de Zuidamerikaanse bedrijfsautomarkt is PSA al vertegenwoordigd met de Partner/Berlingo, terwijl ook de nieuwe Expert/Jumpy daar naartoe zullen gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding