Mercedes-Benz Vans wordt partner in logistiek

De bestelauto van de toekomst ziet er dramatisch anders uit dan nu, voorspelt Volker Mornhinweg, hoogste baas van Mercedes-Benz Vans. Hij ziet zijn bedrijf al over vier jaar veranderen van een leverancier van bestelauto’s in een partner in logistieke oplossingen.

Het hoogtepunt van de presentaties tijdens de Van Innovation Campus deze week in Stuttgart was de onthulling van de Vision Van, de bestelauto van overmorgen. In dit model zijn tal van nieuwe ideeën verwerkt die op dezelfde dag ook in detail werden getoond. 

adVANce

Mercedes Vans heeft zich onder de noemer adVANce ondergedompeld in een innovatieprogramma van een half miljard euro en speciale ontwikkelingscentra in Stuttgart, Berlijn en Silicon Valley. Doelstelling is de optimalisering van de efficiëntie tijdens het bezorgen van pakketten door koeriers. Dit blijkt duidelijk wel als we de spectaculaire Vision Van samen met Daimlers Nederlandse ontwerper Bertrand Janssen bekijken. Hij benadrukt dat de chauffeur van de bestelauto in zijn rol van pakketbezorger niet meer in de laadruimte van zijn wagen hoeft te komen. Achterin de Vision Van, die precies even groot is als een Sprinter L2H2, is via het systeem One Shot Loading de voorraad pakketten in een soort enorme cassettes in een beweging achterin geschoven. De klep gaat dicht en blijft dicht tot de voorraad op is en de auto zich weer bij het laadstation meldt. De ideale route wordt automatisch berekend en de pakketjes worden automatisch via een doorgeefluik aan de chauffeur aangereikt als hij bij het adres aankomt. Tussentijds vliegen drones af en aan met pakketjes van maximaal 2 kg vanaf het dak van de auto. Een andere mogelijkheid is dat zeswielige robots door de chauffeur worden beladen en zelfs in een straal van een kilometer bij de huisadressen langsgaan. De bestelauto kan gewoon doorrijden en pikt de robots weer op als ze in de buurt zijn.  

Moedige stap

De bestuurder, die gemiddeld 180 keer per dag zijn cabine in- en uitstapt, heeft om die reden geen hinderlijke zaken als een stuur en pedalen die in de weg kunnen zitten, maar een joystick waarmee hij stuurt, remt en accelereert. De aandrijving is elektrisch, met accu’s in de bodem van de auto en een elektromotor op de achterwielen. De actieradius is maximaal 270 km. Heerlijke toekomstmuziek, die we volgens Morhinweg echter veel eerder te horen krijgen dan we nu misschien denken, al was het maar omdat de e-commerce en de daarmee verbonden logistiek van fysieke bezorging bij miljoenen huisadressen exponentieel toeneemt; grootschalige urbanisatie maakt steden bovendien steeds groter en drukker, hetgeen een uitdaging voor bezorgdiensten mag worden genoemd. De toekomstvisie is daarom een moedige en nuttige stap in de goede richting, die komt op een moment dat het Mercedes Vans juist met de traditionele business voor de wind gaat; het noemt 2015 een recordjaar in termen van omzet (11,5 miljard) en winst (880 miljoen, een plus van 29%). (JE)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Mercedes-Benz Vans wordt partner in logistiek - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz Vans wordt partner in logistiek

De bestelauto van de toekomst ziet er dramatisch anders uit dan nu, voorspelt Volker Mornhinweg, hoogste baas van Mercedes-Benz Vans. Hij ziet zijn bedrijf al over vier jaar veranderen van een leverancier van bestelauto’s in een partner in logistieke oplossingen.

Het hoogtepunt van de presentaties tijdens de Van Innovation Campus deze week in Stuttgart was de onthulling van de Vision Van, de bestelauto van overmorgen. In dit model zijn tal van nieuwe ideeën verwerkt die op dezelfde dag ook in detail werden getoond. 

adVANce

Mercedes Vans heeft zich onder de noemer adVANce ondergedompeld in een innovatieprogramma van een half miljard euro en speciale ontwikkelingscentra in Stuttgart, Berlijn en Silicon Valley. Doelstelling is de optimalisering van de efficiëntie tijdens het bezorgen van pakketten door koeriers. Dit blijkt duidelijk wel als we de spectaculaire Vision Van samen met Daimlers Nederlandse ontwerper Bertrand Janssen bekijken. Hij benadrukt dat de chauffeur van de bestelauto in zijn rol van pakketbezorger niet meer in de laadruimte van zijn wagen hoeft te komen. Achterin de Vision Van, die precies even groot is als een Sprinter L2H2, is via het systeem One Shot Loading de voorraad pakketten in een soort enorme cassettes in een beweging achterin geschoven. De klep gaat dicht en blijft dicht tot de voorraad op is en de auto zich weer bij het laadstation meldt. De ideale route wordt automatisch berekend en de pakketjes worden automatisch via een doorgeefluik aan de chauffeur aangereikt als hij bij het adres aankomt. Tussentijds vliegen drones af en aan met pakketjes van maximaal 2 kg vanaf het dak van de auto. Een andere mogelijkheid is dat zeswielige robots door de chauffeur worden beladen en zelfs in een straal van een kilometer bij de huisadressen langsgaan. De bestelauto kan gewoon doorrijden en pikt de robots weer op als ze in de buurt zijn.  

Moedige stap

De bestuurder, die gemiddeld 180 keer per dag zijn cabine in- en uitstapt, heeft om die reden geen hinderlijke zaken als een stuur en pedalen die in de weg kunnen zitten, maar een joystick waarmee hij stuurt, remt en accelereert. De aandrijving is elektrisch, met accu’s in de bodem van de auto en een elektromotor op de achterwielen. De actieradius is maximaal 270 km. Heerlijke toekomstmuziek, die we volgens Morhinweg echter veel eerder te horen krijgen dan we nu misschien denken, al was het maar omdat de e-commerce en de daarmee verbonden logistiek van fysieke bezorging bij miljoenen huisadressen exponentieel toeneemt; grootschalige urbanisatie maakt steden bovendien steeds groter en drukker, hetgeen een uitdaging voor bezorgdiensten mag worden genoemd. De toekomstvisie is daarom een moedige en nuttige stap in de goede richting, die komt op een moment dat het Mercedes Vans juist met de traditionele business voor de wind gaat; het noemt 2015 een recordjaar in termen van omzet (11,5 miljard) en winst (880 miljoen, een plus van 29%). (JE)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding