De bestelautoverkopen zijn hiermee voor het eerst in ruim twee jaar tijd lager dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon.

Het resultaat over de eerste twee maanden tezamen is wel beter dan in 2016. In januari en februari werden dit jaar in totaal 14.618 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 13.695 stuks in dezelfde periode in 2016, een toename van 6,7 procent. De prognose van onafhankelijk kennisbureau Aumacon voor het gehele jaar staat ongewijzigd op 75 duizend stuks. In 2016 werden er nipt meer dan 70 duizend stuks genoteerd, wat toen het beste jaarresultaat sinds 2008 was.

Met uitzondering van Mercedes-Benz, Renault en Opel zien de tien belangrijkste merken dit jaar hun bestelautoafzet klimmen. Opvallend is de sterke groei van marktleider Volkswagen (+16,2%) en de PSA-merken (Peugeot +42,4%, Citroën + 25,6%). Volkswagen ziet haar marktaandeel daardoor toenemen naar 26,8 procent, Mercedes-Benz behoudt haar tweede plek in het merkenrijtje maar moet toezien dat het marktaandeel met twee punten terugvalt naar 14,1 procent. Ford is derde met een aandeel van 12,4 procent. De Volkswagen Caddy is nog steeds de bestverkochte bestelauto in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding