Natuur & Milieu wil bestelbussen aanpakken

Bestelbussen zijn verantwoordelijk voor 40 procent van de fijnstofuitstoot van het wegverkeer. Ze zijn gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s. Dat blijkt uit onderzoek van bureau CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu.

In Nederland rijden volgens Natuur & Milieu 900.000 bestelauto’s rond, tegenover acht miljoen personenauto’s. De bestelbussen rijden vrijwel allemaal op diesel. Ruim de helft is van voor 2011 en heeft geen roetfilter. Hierdoor is hun bijdrage aan luchtvervuiling buitenproportioneel hoog, aldus de milieuorganisatie maandag.

De uitstoot van dieselbusjes is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook voor de gezondheid van omwonenden. Bestelauto’s voor ondernemers zijn nu vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en ondernemers betalen een lagere wegenbelasting. Natuur & Milieu roept het toekomstig kabinet op om dit te veranderen en de vrijstelling alleen te behouden voor ‘schone’ bestelauto’s.

Reacties

Zou het dan ook niet eens tijd worden dat ze 2-takt uitstoot aanpakken. Als er zo’n vervuilertje voorbij rijdt weet je genoeg.

Geplaatst door: Sidney op

U doet net of dat iets nieuw is. Het is al vanaf de jaren 90 bekend dat bestel auto’s de grootste vervuilers zijn. Daar waar vrachtauto’s te maken kreeg met de R49 regelgeving bleef de montage vansmerige diesels inbestelwagens maar doorgaan(dit overigens door de lobby van de Fransen en de Duitsers. Het is dus naïef te denken dat deze berichtgeving nieuws is
Maar ja; als dit medium het steeds maar heeft over bestelBUSJES kan je dit eigenlijk welverwachten,

Geplaatst door: JFL de Waal op
Natuur & Milieu wil bestelbussen aanpakken - Automobielmanagement.nl

Natuur & Milieu wil bestelbussen aanpakken

Bestelbussen zijn verantwoordelijk voor 40 procent van de fijnstofuitstoot van het wegverkeer. Ze zijn gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s. Dat blijkt uit onderzoek van bureau CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu.

In Nederland rijden volgens Natuur & Milieu 900.000 bestelauto’s rond, tegenover acht miljoen personenauto’s. De bestelbussen rijden vrijwel allemaal op diesel. Ruim de helft is van voor 2011 en heeft geen roetfilter. Hierdoor is hun bijdrage aan luchtvervuiling buitenproportioneel hoog, aldus de milieuorganisatie maandag.

De uitstoot van dieselbusjes is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook voor de gezondheid van omwonenden. Bestelauto’s voor ondernemers zijn nu vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en ondernemers betalen een lagere wegenbelasting. Natuur & Milieu roept het toekomstig kabinet op om dit te veranderen en de vrijstelling alleen te behouden voor ‘schone’ bestelauto’s.

Reacties

Zou het dan ook niet eens tijd worden dat ze 2-takt uitstoot aanpakken. Als er zo’n vervuilertje voorbij rijdt weet je genoeg.

Geplaatst door: Sidney op

U doet net of dat iets nieuw is. Het is al vanaf de jaren 90 bekend dat bestel auto’s de grootste vervuilers zijn. Daar waar vrachtauto’s te maken kreeg met de R49 regelgeving bleef de montage vansmerige diesels inbestelwagens maar doorgaan(dit overigens door de lobby van de Fransen en de Duitsers. Het is dus naïef te denken dat deze berichtgeving nieuws is
Maar ja; als dit medium het steeds maar heeft over bestelBUSJES kan je dit eigenlijk welverwachten,

Geplaatst door: JFL de Waal op