Het exacte aantal bezoekers moet nog even worden geteld, maar volgens Mick Jansen (marketing VB-Airsuspension) waren er zeker zoveel mensen als vorig jaar: ongeveer duizend. Het evenement is op vrijdag 19 en zaterdag 20 mei voor het vijfde achtereenvolgende jaar georganiseerd en nu voor de vierde keer op de locatie Eiland van Maurik. "Op de vrijdag hebben we onder meer al onze wereldwijde importeurs laten overkomen en op beide dagen hebben we onze relaties mogen verwelkomen." Hetzelfde deden de tientallen sponsors, die veelal met stands op het terrein aanwezig waren; allemaal bedrijven die met de bestelauto-branche in verbinding staan, zoals bott, Fiat Professional, Terberg, Isuzu, Webasto en Citybox. Autrans, importeur van Dangel 4×4, had met de Citroën Jumpy 4×4 zelfs een heuse Nederlandse primeur meegenomen. Mick Jansen: "Stichting Groot Hart, dat kinderen met een hartafwijking een mooie dag bezorgt, was voor de tweede keer aanwezig. De kinderen hebben weer een geweldige dag gehad."

Doeltreffende opzet
De opzet van het evenement is even eenvoudig als doeltreffend: op een veld (het ‘dorp’) presenteren de bedrijven zich met hun stands en hun voertuigen; het is hier waar de professionals zich kunnen informeren. Op de achtergrond razen de brullende Dakar-trucks op hoge snelheid langs, met telkens enkele bezoekers aan boord. Verder is er veel ander vermaak, van RIB-boten die over de Rijn schieten tot radiografische terreinwagens waarmee kleine en grote jongens spelen. Verder zijn er pick-ups en zelfs historische Jeeps om zelf een terreinrit mee te maken. Hier ligt de oorsprong van het evenement, legt Mick Jansen uit. "VB-directeur Iginio Voorhorst reed in 2009 zelf Dakar. VETH Automotive had ons benaderd voor een veersysteem voor de door hun verlengde Volkswagen Amarok XXL. Die auto is toen met ons systeem ingezet in de Dakar-rally om te bewijzen dat hij het zwaarste 4×4-event ter wereld aan zou kunnen. De pre-proloog van dat evenement, waar altijd al veel relaties kwamen kijken, inspireerde ons om de spectaculaire Dakar-trucks en terreinwagens eens bij elkaar te halen voor een eigen relatie-evenement in ongedwongen sfeer. Dat is wel een succesformule gebleken."