Bestelbusjes zijn verantwoordelijk voor 40 procent van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer, stellen ANWB en Natuur & Milieu. In Nederland rijden 900.000 bestelauto’s rond, vrijwel allemaal op diesel.

Volgens de beide clubs is een elektrische bestelbus voor de langere termijn een betere keuze voor ondernemers. Elektrisch vervoer mag probleemloos de milieuzones in die in steeds meer steden worden ingesteld. Ook zijn de oplaadkosten per kilometer lager dan de tankkosten van diesel of benzine en vraagt een elektrische bestelauto minder onderhoud. In steden als Amsterdam en Den Haag is het daarnaast mogelijk om subsidie te krijgen op de aanschaf.

Natuur & Milieu meldt verder dat er al meerdere ‘koplopers’ zijn die elektrisch vervoer succesvol inzetten voor hun werkzaamheden. In de gemeente Amsterdam rijdt Connexxion met 100 volledig elektrische taxibusjes voor aanvullend openbaar vervoer. En DHL bezorgt pakketjes straks met 200 zelf gefabriceerde ‘streetscooters’: kleine bestelautootjes die uitermate geschikt zijn voor de binnenstad. Onlangs presenteerde leasemaatschappij Alphabet ‘haar’ Streetscooter; zij zijn als leasemaatschappij preferred supplier voor deze elektrische bestelauto.

Onderstaand het overzicht van elektrische bestelauto’s. 

 Overzicht-elektrische-bestelautos-2017-1.xlsx