De term ‘boek’ is zacht uitgedrukt; het lijvige geheel is tegelijkertijd een syllabus en een naslagwerk. Formaat A4, bijna 300 pagina’s dik – alsof je een autojaarboek in handen hebt. Het drukwerk is fraai, het papier stevig. De opmaak is licht en helder, met genoeg functioneel wit en toch massa’s nuttige informatie op elke bladzijde. De illustraties zijn goed gekozen, zowel qua formaat als aantal. De schrijfstijl is helder en duidelijk, zodat elk onderwerp bij de lezer in één keer beklijft.

Knap werk van de auteur die geen professioneel redacteur is maar een bedrijfsautoman in hart en nieren, en die er nu zijn werk van heeft gemaakt om zijn uitputtende kennis over het onderwerp aan anderen over te dragen.

Droombaan

Jasper Engel is al bijna zijn hele leven werkzaam ‘in de bestelauto’s’. Hij begon na de IVA Driebergen, waaraan hij in 1997 afstudeerde, als bedrijfswagenadviseur bij een Opel-dealer in Brabant. "We verkochten bij Opel de grijs-kenteken-versies van de stationwagons en de Combo en Movano. Alles werd anders toen de Vivaro in 2001 op de markt kwam. Opeens was Opel naast Mercedes-Benz, Volkswagen en Ford een nieuw, groot Duits bedrijfsautomerk geworden. Het was prachtig om bij die allereerste stappen betrokken te zijn geweest."

Volgens de auteur moest de Opel-organisatie destijds nog erg veel leren van de bestelautowereld. Daaraan heeft hij zelf flinke bijdragen kunnen leveren toen hij, na een leerzame tussenstap als truckverkoper, in dienst trad van de importeur van Opel. Hij startte er als Key-account Manager Commercial Vehicles, met grote accounts onder zich.

De bestelauto’s werden soms met honderden tegelijk afgezet, een hele overstap sinds zijn rol als adviseur bij een dealer. In 2012 volgde hij Ad Vasen op als Manager Bedrijfswagens bij Opel Nederland. Toen een droombaan, nu – pas vijf jaar later – al iets om op terug te kijken. "Het was een bijzonder leerzame en prettige tijd bij Opel Nederland, met erg prettige collega’s en een goede werksfeer. De leukste werkgever die ik heb gehad."

De Later Academy

Engel werkt nu als zelfstandig ondernemer niet uitsluitend alleen, maar is ook als partner verbonden aan De Later Academy, een bureau voor coaching en training dat verder bestaat uit André Brontsema en Bas Luichjes. Het idee om een nieuw bestaan op te bouwen als trainer op het gebied van lichte bedrijfswagens is geboren toen de nieuwe Opel Vivaro werd geïntroduceerd. "We hadden als bedrijfswagenafdeling van de importeur behoefte aan een extra trainer voor de dealerorganisatie. Die was alleen niet te vinden. Ik heb die open plek toen met plezier zelf vervuld. Feitelijk ging er een oude wens mee in vervulling, want in het verleden had ik al eens gelonkt naar een positie ‘voor de klas’. Ik vind het mooi om kennis over te dragen en in de praktijk bleek dat het mij goed afging."

Een andere motivatie om zich als trainer te vestigen, kwam voort uit het relaas van een dealer. "Die was erg succesvol met het verkopen van bedrijfswagens. Totdat de gespecialiseerde verkoper het bedrijf verliet en de verkoop prompt sterk terugliep. Die man bleek zo ongeveer in zijn eentje verantwoordelijk te zijn geweest voor het succes. Dit was voor mij hét bewijs dat het verkopen van bedrijfswagens een écht vak is, dat goed getrainde mensen vereist. Tja, en verder heb ik op dit moment natuurlijk de wind mee als het om de aantallen gaat, want de markt voor lichte bedrijfswagens trekt enorm aan. We gaan gewoon weer naar de 80 duizend stuks dit jaar. Maar er zijn wel goede mensen nodig om dat te realiseren. Ik kan ze opleiden."

Uiteraard beperken zijn trainingen zich niet tot wat hij voor dealers en hun verkopers kan doen, want ook specialisten bij leasemaatschappijen, dealerholdings en importeurs leidt hij op. Als we Engel spreken heeft hij juist een aantal dagen bij MAN in Duitsland doorgebracht, waar hij het opleidingsprogramma voor trainers doorliep. Hiermee is hij voorbereid op de materie die hij straks aan de Nederlandse MAN-organisatie zal overdragen over hun nieuwe bestelwagen TGE, die deze zomer op de markt komt. Een mooie en eervolle klus. "Fantastisch om te doen, zeker in het gezelschap van al die truckmannen."

Veelomvattend

Het boekwerk dat Engel schreef is zo veelomvattend dat iedere gebruiker er iets van zijn gading in vindt. Het gaat in het eerste deel over de branche in het algemeen, met onderwerpen variërend van de basale uitleg van wat een bedrijfswagen is tot de manier waarop je een aslast berekent. Daarna komt de auto zelf aan bod, met uitgebreide verhandelingen over alles van laadruimten en schuifdeuren tot dubbellucht en ergonomie. Het derde deel behandelt de opbouw en ombouw en gaat in op bijvoorbeeld laadliften, de glasresteel, kippers, luchtvering en nog twee dozijn aanpalende zaken. Het afsluitende deel behandelt in hapklare brokken de wetgeving die bij bestelwagens van belang is.

Er staan meer onderwerpen in dan je als leek kunt bedenken. Wie alleen al de inhoudsopgave leest komt tot de conclusie dat het verkopen van een bestelauto – de activiteit waarvoor het boek in de eerste plaats een hulpmiddel is – een écht vak is. En niet zomaar een gemakkelijke bijvangst voor een argeloze personenautoverkoper. "Het is van zeer groot belang dat een klant met de juiste bedrijfswagen de deur uitgaat", verduidelijkt Engel. "Het kiezen daarvan is niet gemakkelijk als je weet dat grote bestelwagens als een Opel Movano of Volkswagen Crafter af-fabriek al in honderden verschillende gedaanten te krijgen zijn. Het basisvoertuig biedt al de keuze uit een aantal verschillende motorvermogens, wielbases, laadlengtes, laadhoogten en toelaatbare massa’s. Dan hebben we het dus nog niet eens gehad over de specifieke aankleding en inrichting van de auto." Aardig is dat zijn boek, zoals Engel zelf zegt, ‘deuren opent’. "Ik word nu regelmatig door bedrijven gevraagd of ik een boekpresentatie wil komen geven en een halfuurtje wil komen vertellen over de vele mogelijkheden in de bestelautobranche. Leuke klussen, in een boeiende wereld." Verloopt zijn nieuwe carrière nu zoals hij dat van tevoren had ingeschat? "Volmondig: ja. Het gaat erg voorspoedig. De agenda is goed gevuld en het werk maakt mij bijzonder gelukkig. En ik krijg inmiddels ook steeds meer erkenning vanuit de branche zelf, die er meer en meer van doordrongen raakt dat ‘de bedrijfswagen’ een vak apart is."