De bestelwagen-pagina van consumentenwebsite HonestJohn.co.uk analyseerde de testresultaten van miljoenen MoT-keuringen van de Driver and Vehicle Standards Agency, de Britse Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die DVSA was overigens pas na een lange juridische strijd en een beroep op de wet op de openbaarheid bereid de gegevens te verstrekken.

Slechte score Citroën

De MoT vindt in Groot-Brittannië voor het eerst plaats na drie jaar, niet na vier zoals in Nederland. HonestJohn keek daarom naar bestelwagens die in 2013 op de weg waren gekomen en in 2016 voor de eerste keuring op moesten. Van de in Turkije gebouwde Fiat Doblo kwam 84 procent daar zonder enige opmerkingen doorheen. Bij de onder de Britten meest verkochte bestelwagen, de Ford Transit, lag dat op slechts 64 procent. Ook de Citroën Dispatch, de Vauxhall (Opel) Moyano en de Citroën Relay kwamen er slecht vanaf. Bij gemiddeld één op de drie bestelwagens werden gebreken geconstateerd, meestal met de remmen, verlichting of banden. Zo was bij 39.000 van de gekeurde wagens de verlichting niet in orde.

Verschil met personenauto’s

Daniel Powell, managing editor van de website: "Het lijkt er op dat bestelwagens veel minder vaak door de keuring komen dan personenauto’s. Maar daarbij moet je wel bedenken dat die bestelwagens gemiddeld twee keer ook zo veel kilometers rijden." Powell hield het onderzoek ook omdat de regering in Londen de eerste keuring wil verschuiven van drie naar vier jaar. "Daar maken we ons, gezien deze resultaten, écht zorgen over," zegt Powell.