Die vraag stellen we aan Jasper Engel, automotive trainer en auteur van het standaardwerk Bedrijfsauto Omnibus. "Als we een elektrische bestelauto het laadvermogen geven van een dieselmodel, wordt hij zwaarder dan de nu toegestane 3.500 kg. Dit zou betekenen dat de chauffeur een C-rijbewijs moet hebben. Om dat te voorkomen, heeft Nederland in juli 2017 toestemming gekregen om het totaalgewicht (GVW = leeggewicht + lading) te verhogen tot 4.250 kg. Maar alleen indien de bestelauto volledig elektrisch wordt aangedreven." Deze ontwikkeling is goed nieuws voor de aanbieders van grote elektrische modellen die in de toekomst leverbaar worden en/of die – soms via initiatieven uit het bedrijfsleven – nu al verkrijgbaar zijn. Voorbeelden zijn de Streetscooter XL, de Volkswagen e-Crafter, de Renault Master Z.E. en de Iveco Daily Electric.

Juli 2018

Hoewel de maatregelen al in de zomer zijn afgekondigd, kan er nog geen gebruik van worden gemaakt. Jasper: "Er is veel onduidelijk over de ontheffing. Dat komt doordat er vanuit Brussel wel toestemming is, maar nog geen regeling is ingevoerd. Op dit moment wordt er gewerkt aan een conceptregeling. Aangezien dit een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) betreft die langs de Tweede Kamer moet, dien je te rekenen op juli 2018. Belangrijk om te weten is dat de regeling een uitzondering betreft op het rijbewijs en niet op het voertuig. Daardoor moet het voertuig aan alle eisen voor een vrachtwagen in de categorie N2 met tachograaf en snelheidsbegrenzer voldoen. De betreffende chauffeur moet minimaal een B-rijbewijs hebben en een specifieke opleiding hebben gevolgd. Hoe deze opleiding eruitziet is nog niet bekend. Vermoedelijk zal deze opleiding en de registratie daarvan dezelfde kenmerken hebben als code 95 bij het C-rijbewijs. De chauffeur hoeft zelf geen code 95 halen, omdat die is gekoppeld aan de rijbewijzen C en D. Deze ontheffing is gekoppeld aan het B-rijbewijs."  

Tachograafplicht

De regelgeving over tachograafplicht stelt dat goederenvervoer met een GVW vanaf 3500 kg zich moet houden aan het rijtijdenbesluit. Daarom dient er een tachograaf aanwezig te zijn. Blijven de uitzonderingen op de tachograafplicht wel bestaan? "De uitzonderingen veranderen niet voor voertuigen met een totaalgewicht tot 7.500 kg wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan: uitsluitend vervoer van materialen, uitrusting of machines die de chauffeur nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep, binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats en een maximale rijtijd van 12 uur per chauffeur per week. De e-commercebranche kan sowieso niet voldoen aan de eerste voorwaarde. Daardoor moet de pakketbezorger die overstapt naar een elektrisch aangedreven bestelauto, die voor deze ontheffing in aanmerking komt, de tachograaf als optie bestellen." Mag de 4.250 kg-auto ook in het buitenland rijden? "Nee. Hoewel Duitsland met een vergelijkbare regeling bezig is, mogen deze voertuigen niet in het buitenland worden bestuurd." Zijn aanhangwagens toegestaan? "Nee, de regeling geldt alleen voor het besturen van elektrische voertuigen zonder aanhangwagen.  

Einddatum

De einddatum van de regeling is vastgesteld op 31 december 2022. Wat er daarna gebeurt hangt volgens Jasper Engel sterk af van de stand der techniek. "Hebben we dan wellicht al accu’s met een lager gewicht en een groter rijbereik? Dat moeten we gewoon afwachten." Geldt de regeling ook voor personenvervoer? "In principe niet, maar op dit moment wordt daar wel hard aan gewerkt. De uitgangspunten blijven hetzelfde. Het voertuig moet dan aan alle M2 voorwaarden voldoen, terwijl het aantal inzittenden is gemaximeerd tot 9 conform het B-rijbewijs. In het tweede kwartaal van 2018 zal Nederland alle informatie verstrekken aan de commissie over de naleving van de voorwaarden, zodat deze regeling bekrachtigd kan worden."