Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door Aumacon. Deze kloeke toename komt na een aantal kwakkelende maanden aan het begin van dit jaar.

Na vier maanden staat de verkoopteller nu op een veilige winst. In de periode januari tot en met april werden totaal 29.505 bestelauto’s verkocht tegenover 27.876 stuks in de eerste vier maanden van 2017 – een toename van 5,8 procent. Deze ontwikkeling is geheel in lijn met de prognose voor 2018 van 76 duizend stuks, een prognose van ruim drie procent boven het resultaat van 2017.

Marktleider Volkswagen noteert dit jaar in vier maanden tijd een marktaandeel van 21,8 procent; vorig jaar in dezelfde tijd was dat nog 23,2 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz weet dit jaar ook nog niet te profiteren van de marktgroei; het marktaandeel daalt met bijna een half procent naar 15,2 procent. De meeste merken in de subtop profiteren van de moeizame start van de beide toppers. Ford klimt naar een marktaandeel van 13,2 procent, Peugeot behaalt een aandeel van 10,6 procent. Daartussenin handhaaft Renault zich op 11,6 procent marktaandeel.

Onder de volumemerken is Opel thans de grootste verliezer in bestelautoland. Het merk zakt naar een marktaandeel van 7,5 procent. Kleine spelers als Iveco, Toyota en Dodge doen het daarentegen prima dit jaar met elk 40 tot 50 procent verkooptoename.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met april zijn: 1. Volkswagen (6.416 stuks/21,8% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (4.487/15,2%), 3. Ford 3.889/13,2%), 4. Renault (3.419/11,6%) en 5. Peugeot (3.138/10,6%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding