Met deze aankondiging spelen DAF en VDL in op de ontwikkeling dat emissievrij rijden én het nastreven van geluidsreductie steeds meer gemeengoed gaat worden, zeker in stedelijke gebieden. De DAF CF Electric VDL E-Power biedt onze klanten hiervoor de juiste oplossing.DAF levert de cabine en het chassis van de DAF CF-trekker, gekroond tot ‘International Truck of the Year 2018′, en VDL voorziet deze vrachtwagen van een elektromotor, batterijen en de aansturing daarvan. De ervaringen van klanten die de eerste CF Electric-trucks in gebruik nemen, zullen mede bepalen wanneer tot serieproductie zal worden overgegaan. Dat VDL en DAF rond de e-truck de handen ineenslaan, is een logische stap. DAF is een internationaal toonaangevende truckproducent en VDL is Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zware voertuigen, zoals bussen en automatisch geleide voertuigen (AGV’s).  

Bekroning

‘Deze e-truck is een bekroning van 65 jaar samenwerken tussen DAF en VDL Groep’, stelt president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep met trots. ‘Dit is een bundeling van krachten tussen twee Eindhovense ondernemingen waar enerzijds een sterke basis en degelijkheid en anderzijds hoogwaardige innovatie excelleren. Onze e-truck biedt de wereld voortuitgang op het gebied van de verduurzaming van het goederentransport.’ 

Technologie

De e-truck zal als trekker-trailercombinatie worden ingezet voor binnenstedelijke distributie met een totaalgewicht tot 40 ton. De technologie die is gebruikt, is in grote lijnen dezelfde als die wordt toegepast in de elektrische bussen van VDL Groep. Daarmee zijn inmiddels miljoenen kilometers in complexe dienstregelingen afgelegd. VDL heeft veel ervaring met het implementeren van volledige systeemoplossingen (voertuig, laadinfrastructuur en implementatiemanagement).  

 

Specificaties

De DAF CF Electric VDL E-Power beschikt over een elektrische motor met een vermogen van 210 kW en 2.000 Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden, voldoende voor de dagelijkse distributie van buiten de stad de stad in. Het tussentijds snelladen van de batterij gebeurt binnen 30 minuten. Een volledige oplaadbeurt geschiedt binnen 1,5 uur.