Na vijf maanden staat de verkoopteller nu op een solide winst. In de periode van januari tot en met mei werden in totaal 36.243 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 34.113 stuks in de eerste vijf maanden van 2017 – een toename van 6,2 procent. Deze ontwikkeling past vooralsnog prima binnen de AUMACON-prognose voor 2018; deze staat op 76 duizend stuks en ligt ruim drie procent boven het resultaat van 2017.

De beide marktleiders – Volkswagen en Mercedes-Benz – profiteren slechts ten dele van de marktgroei waardoor marktaandeel verloren wordt. Volkswagen noteert dit jaar in vijf maanden tijd een marktaandeel van 21,6 procent; vorig jaar in dezelfde fase was dat nog 22,8 procent. Het marktaandeel van Mercedes-Benz daalt naar 15,2 procent (was: 15,5 procent). De meeste overige volumemerken in de subtop groeien harder dan de markt, vooral Ford (+7,6%) en Peugeot (+11,6%) doen het goed dit jaar. Met uitzondering van Toyota verliezen de Aziatische merken snel terrein.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met mei zijn: 1. Volkswagen (7.812 stuks/21,6% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (5.490/15,2%), 3. Ford 4.753/13,1%), 4. Renault (4.152/11,5%) en 5. Peugeot (3.904/10,5%).

Een uitgebreid cijferoverzicht is te vinden op de website van AUMACON in de onafhankelijke kennisbank CARmonitor .