Bestelautoverkoop 2019: afname van 3,5 procent

Afgelopen jaar werden 76.395 nieuwe bestelauto’s afgeleverd in Nederland, tegenover 79.173 stuks in 2018, een afname van 3,5 procent. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door Aumacon.

De bestelautoverkoop lag vorig jaar lange tijd op het (hoge) niveau van 2018. De per 1 september ook voor bestelauto’s geldende WLTP-emissietest – en de daaruit volgende prijsstijgingen – gooide in de laatste maanden echter roet in het eten. De aanvankelijke jaarprognose van 80 duizend stuks is al met al wat te ambitieus gebleken, maar de verkoop van bestelauto’s is overigens al vanaf 2008 niet meer boven dat aantal uitgestegen.

Marktleider Volkswagen kijkt terug op een matig jaar; het merk noteerde vorig jaar 4,8 procent minder verkopen dan in 2018. Het marktaandeel zakte daardoor naar 20,3 procent (was in 2018: 20,6 procent). De eeuwige nummer twee – Mercedes-Benz – deed het niet heel veel beter met een verkoopachteruitgang van 2,1 procent met een bijbehorend marktaandeel van 15,1 procent (2018: 14,8 procent). Nummer drie – Ford – boekte 1,3 procent volumeverlies en noteert een geringe vooruitgang van het marktaandeel naar 13,6 procent (2018: 13,3 procent).

De bestverkochte merken van 2019 zijn:

1. Volkswagen (15.513 stuks/20,3% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz (11.501/15,1%)
3. Ford (10.381/13,6%)
4. Renault (8.656/11,3%)
5. Peugeot (7.593/9,9%)

De bestverkochte modellen van 2019 zijn:

1. Volkswagen Transporter (6.424 stuks/8,4% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz Sprinter (5.894/7,7%)
3. Volkswagen Caddy (5.329/7,0%)
4. Ford Transit Custom (4.848/6,3%)
5. Mercedes-Benz Vito (3.947/5,2%)

Bestelautoverkoop 2019: afname van 3,5 procent - Automobielmanagement.nl

Bestelautoverkoop 2019: afname van 3,5 procent

Afgelopen jaar werden 76.395 nieuwe bestelauto’s afgeleverd in Nederland, tegenover 79.173 stuks in 2018, een afname van 3,5 procent. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door Aumacon.

De bestelautoverkoop lag vorig jaar lange tijd op het (hoge) niveau van 2018. De per 1 september ook voor bestelauto’s geldende WLTP-emissietest – en de daaruit volgende prijsstijgingen – gooide in de laatste maanden echter roet in het eten. De aanvankelijke jaarprognose van 80 duizend stuks is al met al wat te ambitieus gebleken, maar de verkoop van bestelauto’s is overigens al vanaf 2008 niet meer boven dat aantal uitgestegen.

Marktleider Volkswagen kijkt terug op een matig jaar; het merk noteerde vorig jaar 4,8 procent minder verkopen dan in 2018. Het marktaandeel zakte daardoor naar 20,3 procent (was in 2018: 20,6 procent). De eeuwige nummer twee – Mercedes-Benz – deed het niet heel veel beter met een verkoopachteruitgang van 2,1 procent met een bijbehorend marktaandeel van 15,1 procent (2018: 14,8 procent). Nummer drie – Ford – boekte 1,3 procent volumeverlies en noteert een geringe vooruitgang van het marktaandeel naar 13,6 procent (2018: 13,3 procent).

De bestverkochte merken van 2019 zijn:

1. Volkswagen (15.513 stuks/20,3% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz (11.501/15,1%)
3. Ford (10.381/13,6%)
4. Renault (8.656/11,3%)
5. Peugeot (7.593/9,9%)

De bestverkochte modellen van 2019 zijn:

1. Volkswagen Transporter (6.424 stuks/8,4% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz Sprinter (5.894/7,7%)
3. Volkswagen Caddy (5.329/7,0%)
4. Ford Transit Custom (4.848/6,3%)
5. Mercedes-Benz Vito (3.947/5,2%)