De bestelautoverkoop lag vorig jaar lange tijd op het (hoge) niveau van 2018. De per 1 september ook voor bestelauto’s geldende WLTP-emissietest – en de daaruit volgende prijsstijgingen – gooide in de laatste maanden echter roet in het eten. De aanvankelijke jaarprognose van 80 duizend stuks is al met al wat te ambitieus gebleken, maar de verkoop van bestelauto’s is overigens al vanaf 2008 niet meer boven dat aantal uitgestegen.

Marktleider Volkswagen kijkt terug op een matig jaar; het merk noteerde vorig jaar 4,8 procent minder verkopen dan in 2018. Het marktaandeel zakte daardoor naar 20,3 procent (was in 2018: 20,6 procent). De eeuwige nummer twee – Mercedes-Benz – deed het niet heel veel beter met een verkoopachteruitgang van 2,1 procent met een bijbehorend marktaandeel van 15,1 procent (2018: 14,8 procent). Nummer drie – Ford – boekte 1,3 procent volumeverlies en noteert een geringe vooruitgang van het marktaandeel naar 13,6 procent (2018: 13,3 procent).

De bestverkochte merken van 2019 zijn:

1. Volkswagen (15.513 stuks/20,3% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz (11.501/15,1%)
3. Ford (10.381/13,6%)
4. Renault (8.656/11,3%)
5. Peugeot (7.593/9,9%)

De bestverkochte modellen van 2019 zijn:

1. Volkswagen Transporter (6.424 stuks/8,4% marktaandeel)
2. Mercedes-Benz Sprinter (5.894/7,7%)
3. Volkswagen Caddy (5.329/7,0%)
4. Ford Transit Custom (4.848/6,3%)
5. Mercedes-Benz Vito (3.947/5,2%)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding