Die bestelwagens moeten dan gebouwd worden in een autofabriek in het Noord-Franse Hordain waar PSA al sinds 2012 voertuigen voor Toyota produceert. Groupe PSA zou de ‘concessie’ afgelopen vrijdag in Brussel hebben ingediend. Het Franse autobedrijf heeft daarbij ook gesuggereerd om haar servicenetwerk voor bestelwagens open te stellen voor andere merken. Naar verluidt zijn PSA of FCA niet bereid delen van hun bestelauto-activiteiten af te stoten omdat juist in dat segment hogere marges worden gedraaid dan bij personenauto’s.

Twijfels

De Commissie heeft twijfels over de fusie omdat PSA en FCA daardoor in vijftien Europese landen een te groot aandeel op de markt voor kleine bestelwagens zou krijgen. Eerder dit jaar heeft Brussel een besluit over het fusieplan al uitgesteld omdat de autobedrijven niet tijdig de gevraagde extra informatie hadden overhandigd. Brussel heeft tot nu toe nog geen nieuwe deadline voor haar besluit gesteld. PSA en FCA willen de fusie in het eerste kwartaal van 2021 zien af te ronden maar of dat gehaald kan worden is steeds meer de vraag. In dat kader hebben de autobedrijven wel meegedeeld dat er inmiddels goedkeuring is verleend door de betrokken autoriteiten in 14 landen.